Wednesday, March 04, 2009

Solat dalam kereta

Semalam, saya hampir terperangkap dalam banjir. Hujan lebat agak lama. Pejabat saya di Jalan Ipoh. Saya cepat-cepat keluar pejabat untuk ambil isteri di Jalan Raja Laut. Belum sempat solat asar, saya dah keluar kerana nak elak banjir. Saya memang menjangka banjir kilat pasti berlaku.

Oleh kerana jalan yang saya selalu lalui menuju Jalan Kuching sering banjir, saya teruskan melalui Jalan Ipoh. Rupanya banjir teruk berlaku di Jalan Ipoh dekat Perkim hingga PWTC yang amat sinonim dengan Bangunan UMNO. Kereta saya terperangkap di Jalan Ipoh. Isteri saya mohon balik dulu dengan LRT. Sementara saya berpusing balik untuk menuju ke Jalan Kuching. Kalau saya terlebih awal, mungkin kereta saya terperangkap dalam kesesakan dan kemudian tenggelam dalam banjir seperti beberapa buah kereta lain yang saya nampak.

Jam dah pukul 7 lebih, saya masih terperangkap dalam kesesakan. Saya teringat Ustaz pernah cerita bagaimana dia terperangkap dalam kesesakan, terpaksa solat sambil memandu untuk elak waktu solat luput. Saya pun terus solat Asar sebagai syarat sahaja. Niat, takbiratul ihram, baca Fatihah, rukuk, sujud sampai selesai 4 rakaat. Sampai di rumah, bilal pun azan.

Selepas solat maghrib, saya buat semula solat asar. Mudah-mudahan Allah terima solat saya dan ampunkan dosa saya.

No comments: