Wednesday, March 11, 2009

Pembangunan kampung

Bekalan elektrik mula masuk ke kampung saya (Pulau Rusa Haji Wan Nik) pada tahun 1969. Itu cerita arwah ayahanda saya. Sebelum itu, abang dan kakak saya semua belajar dengan lampu spirit. Selepas tamat waktu belajar, lampu spirit dipadamkan dan diganti dengan pelita ayan. Bermakna sudah sampai waktu tidur. Jadi mudahlah ayahanda mengatur jadual harian anak-anak.

Ketika elektrik mula dibawa masuk, terdapat segelintir penduduk membantah. Saya tidak pasti kenapa ada bantahan. Anti pembangunankah ? Atau sebab politikkah ? Ayahanda saya keberatan untuk menceritakan. Sebagai seorang guru, ayahanda turut berperanan cuba memujuk dan mempengaruhi orang kampung supaya menerima pembangunan. Mungkin ada sekaki dua tanah perlu dikorbankan untuk dibina tiang elektrik.

Selepas banyak rumah sudah ada elektrik, rumah puak yang menentang akhirnya juga turut dipasang elektrik tetapi melalui rumah jiran. Beberapa tahun kemudian, barulah masing-masing dapat menerima elektrik adalah satu keperluan dan masing-masing ada meter elektrik sendiri.

Ketika jalan dibina merentasi kampung pun, ada bantahan. Masing-masing tidak mahu mengorbankan tanah masing-masing. Jalan dibina diatas sempadan. Khabarnya, kerajaan ambil tanah tersebut tanpa membayar pampasan pun. Ye lah. Tanah orang Melayu. Senanglah main ambil macam tu je. Cuba kalau kawasan Cina. Mana kerajaan berani rampas tanpa pampasan. Kadar pampasan pula mesti tinggi.

Sebelum jalan diturap dengan tar, keadaan sangat teruk terutama musim banjir. Musim kemarau pula, jalan berdebu. Pada pilihanraya tahun 1978, penduduk mula menuntut jalan tar. Pemuda pula menuntut padang bola. Padang bola sudah ada di Kampung Manir dan Kampung Paluh. Akhirnya kerajaan setuju dengan tuntutan itu. BN menang di situ. Tambah pula PAS baru dipecat daripada BN malah berpecah dengan lahirnya BERJASA.

Selepas dua tahun, tiada tanda-tanda janji hendak ditunaikan, penduduk merentang sepanduk menyindir wakil rakyat. Lalu kerja menurap jalan dimulakan pada tahun 1980. Serentak dengan itu, padang bola juga mula dibina. Bila semua dah siap, pilihanraya 1982, sempadan kawasan telah ditukar dan PAS pula yang menang :).

No comments: