Monday, March 16, 2009

Balik kampung 3 hari

Hari Jumaat, saya balik kampung di Terengganu. Hari Ahad, dah balik ke KL. Sebenarnya, saya merancang untuk ke Pulau Pinang pada cuti sekolah kali ini. Nak selesaikan isu dokumen anak angkat. Saya tak ada anak kandung. Anak saya ialah anak saudara isteri saya. Dah beribu wang dibelanjakan, tiada rezeki kami di situ, setakat ini.

Emak saya sudah seminggu lebih di hospital KT. Selasa lepas, mak mertua pula masuk wad di HKL. Akhirnya, orang PP yang turun ke KL. Jadi saya sekeluarga balik ke KT. Kak Dah (kuantan) kata, emak rindukan kita, anak-anak. Saya memang dapat rasakan mak rindukan anak-anaknya.

Kebetulan pula, Kak N dan Kak Har yang menetap di Trg ke Langkawi. Kursus dan sekaligus ambil peluang makan angin bersama keluarga masing-masing. Abang Ki, Kak Syam dan adik saya bergilir-gilir menunggu. Kebetulan juga anak saudara saya, Lukman yang bekerja dengan Qatar Airways balik bercuti dua tiga hari. Sempat lah jumpa. Hari Sabtu, saya ambil peluang menjaga emak di HKT sepanjang hari. Kalau tidak, adik saya yang menjaga setiap hari. Malamnya, Kak Dah Kuantan balik dan mengambil tugas menjaga emak.

Emak ada masalah pendengaran dan penglihatan. Nak ke tandas pun terpaksa dipimpin. Sebab itu, emak perlu pemerhatian yang rapi. Dua hari di Trg, hujan tak berhenti. Macam musim tengkujuh. Di Trg, tempat saya hanya HKT dan kampung. Penat, sedih, risau bercampur-campur.

Semasa kecil, saya memang manja dengan emak. Paling manja. Sebelum diambil alih oleh adik saya selepas 9 tahun menjadi anak bongsu. Teringat semasa saya masuk wad di zaman kanak-kanak, emaklah yang saya paksa suruh jaga saya. Hari ini, saya hanya sempat jaga emak beberapa jam sahaja.

Walaupun saya manja dengan emak, saya bukan orang yang boleh diharap untuk buat kerja. Siang sembelihan, kopek kelapa, panjat pokok duku, semua saya tak reti. Abang-abang saya yang akan lakukan. Malah mereka boleh bantu mak buat kerja dapur bila ada kenduri atau masa hari raya. Saya hanya boleh tolong beri makan ayam itik je. Musim banjir, saya tak tahan sejuk untuk bantu tangkap ayam itik untuk dikuarantin ke reban. Abang saya lah yang akan lakukan semuanya. Kudrat mereka kuat. Saya memang tak ada kudrat untuk buat kerja berat.

Terfikir, betapa tak adilnya saya. Adik saya walaupun manja dengan emak, tapi boleh diharap untuk buat kerja. Hari ini, adik saya jaga emak setiap hari. Dalam sibuk-sibuk bekerja, dia luangkan masa menjaga emak. Saya, nak balik tiap-tiap minggu tak mampu. Duit bukan masalah bagi emak. Emak perlukan perhatian.

Memang, anak yang ramai kadang-kadang masih tak mampu untuk jaga emak seorang. Teringat saya seorang saudara kami yang ibunya sakit angin ahmar, lumpuh selama 26 tahun. Bayangkan 26 tahun, nak ke tandas pun dipapah. Satu tempoh yang lama. Banyak masa perlu dikorbankan. Bukan senang nak bersabar selama itu. Memang dia ibu kita. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Alhamdulillah, adik saya sabar. Melayan kerenah orang sakit bukanlah mudah. Apatah lagi ibu kandung. Mudah sensitif dan tersinggung. Saya selalu berdoa semoga saya dapat balik selalu untuk berbakti semula kepada emak.

1 comment:

Nafastari said...

Saya doakan ibu anda akan cepat sembuh. Ibu saya punya anak 12 orang. Sekarang hanya ayah saya yang menjaganya. Anak-anak semuanya tinggal berasingan dan ada yang jauh. Cuma setiap hujung minggu ada beberapa yang pulang ziarah. Saya harap saya boleh buat lebih baik dari sekarang.