Monday, May 23, 2016

7 Ayat

Ada seorang ustaz yang setiap kali sebelum kuliyahnya, dia akan pimpin baca asamaul husna, ayat tujuh dan ayat2 syifa.

Minggu lepas saya, catatkan ayat2 tujuh tersebut. Melihat terjemahan kepada ayat2 tersebut, saya terpanggil untuk menghafalnya.

Melalui carian google, saya perolehi fadilat berikut untuk 7 ayat tersebut jika di amalkan:

  1. Terpelihara daripada tipu daya dan bencana
  2. memudahkan rezekinya, dipanjangkan umur, terpelihara dari gangguan jin, syaitan dan fitnah, dikasihi para hamba Allah, dipermudahkan cita-citanya
  3. Menenangkan dan menyembuhkan orang yang sakit
  4. Bebas daripada kesulitan dan kesusahan
Tetapi sebenarnya saya lebih terpesona dengan maksud ayat 7 tersebut apatah lagi bila dikaitkan dengan kehidupan dan persekitaran sekeliling setiap hari.

Ia menarik minat saya untuk selalu membaca dan cuba menghafal ayat2 tersebut. Ia secara sepontan bermain difikiran saya bile berdepan dengan situasi yang terkait dengan maksud salah satu ayat tersebut.

Saya percaya dan mengharap fadilat ayat2 tersebut lebih daripada yang tercatat di atas.

Saya bukan jenis yang cepat hafal. Jadi prosesnya mungkin akan mengambil masa. Tak kisahlah.

Berikut adalah tujuh ayat tersebut.

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal".
(al-Qur'an At-Tawbaħ[9]:51)

وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
(al-Qur'an Yūnus[10]:107)

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).
(al-Qur'an Hūd[11]:6)

إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ ۚ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
" Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.
(al-Qur'an Hūd[11]:56)

وَكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(al-Qur'an Al-`Ankabūt[29]:60)

مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatupun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan (ingatlah) Dia lah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(al-Qur'an Fāṭir[35]:2)

لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۚ ذَٰلِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِينَ
Disediakan untuk mereka apa yang mereka kehendaki, di sisi Tuhan mereka; demikianlah balasan orang-orang yang berusaha memperbaiki amal perbuatannya.
(al-Qur'an Az-Zumar[39]:34)

Jom kita sama2 hafal dan amalkan membacanya selalu. Jangan lupa untuk cuba menghafal juga maksud ayat2 tersebut.

Barakallahu lakum.

Monday, April 04, 2016

Cerita saya tentang dedak


Ketika umur saya kurang 15 tahun, antara tugasan harian saya ialah memberi makan ayam itik peliharaan dengan dedak. Kerapnya saya menghidu bau dedak dan melihat rupa dedak menjadikan saya boleh kenal kualiti dedak yang digemari atau tidak digemari ayam itik.

Kami tak penah bela lembu kambing. Jadi hanya ayam itik sahaja yang saya terbiasa. Selalunya, saya akan campurkan nasi semalam yang diletakkan oleh ibu saya dalam besen ke dalam baldi. Kadang2 nasi itu dicampur juga dengan hampas kelapa. Keluarga kami tak pernah makan nasi semalam. Semua akan di"derma"kan kepada ayam itik. Nasi itu kemudian dicampurkan dengan air paip, dicampur dedak, digaul2 dengan tangan.

Ayam itik akan berebut2 mengelilingi saya menunggu makanan kegemaran mereka siap dibancuh. Campuran yang sudah sebati itu akan diletak dalam besen atau periuk buruk di belakang rumah. Ayam itik tidak dikurung, dibiarkan lepas bebas. Waktu petang, itik akan dikurung ke reban yang disebut "gok". Ayam pula sudah terdidik naik ke reban yang tingginya sama tinggi dengan rumah (lebih kurang 6-7 kaki tingginya).

Ketika itu, musang jarang sampai ke kawasan rumah saya. Ancaman paling kerap ialah biawak dan tikus tanah. Tikus tanah suka makan anak ayam dan anak itik manakala biawak suka makan telur. Biawaknya besar2 juga.

Bila ada ternakan demam atau sakit, ayahanda akan sembelih dan saya dan abang2 saya akan siang di sungai belakang rumah. Hari ini, kita dinasihatkan jangan makan ternakan yang sakit. Bimbang penyakit itu terkena pula kepada kita. Dulu, ayam itik juga makan najis manusia, muntah dan minum air "chor". Hari ini kita terima whatsapp berantai supaya memilih ternakan yang minum air yang bersih, organik dan sebagainya. Macam2 lah.

Kehidupan kita sudah berubah. Dan perubahan itu menjadikan kos sara hidup kita semakin tinggi.

Kata orang tua2, ayam makan dedak, kita makan ayam. Jadi kita juga makan dedak. Hmmm... boleh terima ke logik macam gitu. Macam tak betul je. :)

Tuesday, November 17, 2015

Malware

Dah lama tak kena malware ni.

1. Tiba2 laptop saya bertukar proxy setting setiap hari. Setiap hari saya kena betulkan proxy.
2. Beberapa minggu kemudian, laptop saya tak dapat pamir kandungan dalam Blackberry. Boleh connect melalui Blackberry Blend tetapi tak boleh melalui Blacberry Link dan tak boleh mount ke memory card dan memory device.
3. Hampir setiap kali saya klik url link dalam browser, keluar pop-up iklan. Walaupun bukan iklan yang tak senonoh, tetapi ia melambatkan kerja saya dan menyusahkan.

Saya download dan install Ad-Aware. Dulu software ini lah yang saya gunakan untuk buang segala macam malware yang menyerang komputer di sebuah maktab polis. Hanya ada 2 malware sahaja. Selepas buang malware, masalah masih tak selesai.

Download pula Malwarebytes. Software ini agak slow sikit tetapi lebih bagus.

Selepas install, update dan scan, Alhamdulillah. Selesai masalah saya walaupun mengambil masa agak lama untuk restart komputer. Mulanya, risau jugak kot2 kena format hard disk. Ada beberapa file penting yang tak dapat dipastikan dah ada backup ke belum.

Jadi jawapannya, MALWAREBYTES. In sya Allah.

Thursday, May 28, 2015

Al Fatihah untuk Cikgu Rosli

Ketika saya akan mengambil peperiksaan SPM pada tahun 1985, prestasi mata pelajaran Fizik saya sangat teruk.

Sejak tingkatan 4, saya hanya dapat 7 atau 8 aggregate pada setiap semester. Agregate 9 dikira gagal manakala aggregate 6 dikira kepujian.

Saya selalu tak faham apa yang diajar cikgu dan fizik sangat membosankan saya.

Tetapi menjelang peperiksaan percubaan SPM, Cikgu Rosli mengambil alih tugasan mengajar. Saya sempat hadir ke klinik yang diadakan oleh Cikgu Rosli khusus untuk pelajar berjumpa in-person dengannya.

Dalam peperiksaan percubaan, tiba2 markah fizik saya naik secara mendadak. Saya rasa pelajaran fizik menjadi lebih mudah difahami selepas Cikgu Rosli mengajar.

Daripada 7 atau 8 aggregate yang saya perolehi dalam semester sebelumnya, saya perolehi 4 aggregate dalam peperiksaan percubaan dan meningkat lagi dalam peperiksaan SPM yang sebenar.

Saya sentiasa ingat dan tak akan lupa peristiwa itu kerana ia adalah antara saat yang paling manis dalam pengalaman saya menempuh SPM.

Hari ini, saya terima berita melalui group WhatsApp Kusza SPM85 bahawa Cikgu Rosli telah kembali ke rahmatullah selepas jatuh ketika di Unisza.



Hati saya sangat tersentuh menerima berita ini kerana dia adalah guru saya yang amat saya sayangi dan saya tidak pernah berkomunikasi lagi dengannya selepas mendapat keputusan SPM kerana telah terputus hubungan.

Saya berdoa semoga rohnya ditempatkan bersama roh para solehin,

Ya Allah ampunkanlah segala dosa2 nya. Maafkanlah segala kesalahannya. Masukkanlah dia ke dalam syurga Mu bersama roh para solehin.

Al Fatihah buat Cikgu Rosli.

Tuesday, May 26, 2015

Tahun Melawat Malaysia 2015 yang suram

Tahun ini adalah tahun melawat Malaysia. Tetapi, di mana-manapun saya pergi, suasana begitu suram.

Benarlah kata orang, kerajaan tak ada duit.

Baru2 ini, saya sempat bercuti ke Johor Bahru. Saya tercari2 tempat yang menarik dan murah atau percuma untuk dikunjungi. Semuanya muram.

Yang ada hanya tempat berbayar milik syarikat swasta seperti Legoland, Hello Kitty world. Bayaran masuknya beratus ringgit seorang. Saya pergi berenam. Semua dah dewasa kecuali seorang.

Muziumnya tutup kerana kerja selenggara. Nusajaya, pusat pentadbirannya belum siap. Masih banyak belanja yang diperlukan.

Suasananya nampak begitu tidak terjaga. Kalau ada duit, pasti tak jadi begitu.

Seminggu sebelum itu, saya balik ke Terengganu. Suasana juga muram. Waterfront dekat Pulau Kambing nampak uzur dan tak terjaga. Muara sungai Terengganu di belakang Kampung Cina, lampu2 yang dulunya ala2 I-City Shah Alam banyak tak menyala. Suram. Tak ada bajet nak baiki lah agaknya.

Seminggu selepas ke Johor, saya pusing2 Kuala Lumpur dekat Dataran Merdeka. Pun suram. Lampu2 tak terpasang atau padam. Dataran Merdeka tak habis ubah suai lagi.

Ini tahun Melawat Malaysia. Tetapi suasana sangat tidak menarik dan suram.

Ia berbeza dengan zaman era Mahathir dulu. Berbagai acara diatur. Lampu menghiasi bandaraya. Saya kira, perancangan dibuat dengan teliti, teratur dan semua aspek diambil kira.

Tetapi tahun ini, macam tak ambil kira bajet yang cukup. Memang sah tak ada duit.

Dengarnya, ada agensi kerajaan yang memberi pinjam wang, pun tak ada bajet untuk beri pinjaman baru.

Tak hairanlah GST terpaksa juga dilaksanakan walaupun menerima berbagai kritikan dan bantahan.

Tak hairanlah 1MDB dikatakan sebagai punca.

Realitinya, memang kerajaan tak ada bajet. Sebenarnya perbelanjaan tidak seimbang.

Tahniah kepada Malaysia yang bakal memiliki Jet Eksekutif yang mewah dan selesa.

Bertuahlah kita kerana mempunyai pemimpin yang pandai berjimat sejak kecil hingga kini mampu berbelanja besar.

Thursday, April 30, 2015

Bijak berbelanja

Kalau hamba ada duit lebih, hamba nak beli itu, nak beli ini, nak buat itu, nak buat ini.

Tiba-tiba timbul idea nak lanjutkan umur pengeluaran KWSP kepada 60. Mengamuk sakan orang kita.
Nasib baik, Najib dah putuskan, pengeluaran KWSP kekal macam biasa.

Umur hamba sedang menghampiri 47 tahun. Lambat lagi nak cecah 50 untuk melayakkan pengeluaran daripada akaun 2. Akaun 2 hamba tak banyak mana pun.

Simpanan KWSP hamba sedikit berbanding saing2 sebaya hamba.

Pertama, gaji hamba tak banyak mana pun. Apatah lagi hamba mula bekerja dengan gaji RM700 sahaja dulu.

Keduanya, hamba pernah keluarkan wang simpanan daripada akaun 2 sebanyak 3 kali untuk rumah yang hamba duduki sekarang.

Ketiganya, simpanan hamba terhenti selama kira-kira 6 tahun. Satu tempoh yang panjang.

Sikit atau banyak, ia tak menghalang kita untuk merancang perbelanjaan selepas bersara.

Hamba tak merancang untuk terus bekerja selepas umur 55 tahun.

Rekod lepas2, kalau hamba dapat duit banyak, hamba merancang untuk berbelanja 30%, simpan 70%.

Selepas dapat duit, perancangan berubah kepada nisbah 50:50.

Bila berbelanja, nisbahnya sudah menjadi 70:30.

Begitulah bijaknya orang kita berbelanja.

hik..hik..hik...

Friday, April 17, 2015

Merancang Kewangan

Antara kelemahan kebanyakan orang Melayu/Islam ialah kelemahan merancang dan mengurus kewangan.

Orang Melayu selalu merungut kenapa orang Melayu ramai yang miskin sedangkan orang Cina ramai yang kaya.

Ada yang mengaitkan kekayaan kaum Cina dengan rasuah sakala besar, menipu dan sabagainya.

Bagi saya hanya sebilangan kecil sahaja yang beroleh kekayaan melalui cara itu. Tetapi orang cina lebih bijak merancang kekayaan. Menipu tidak menjadikan mereka kaya raya tetapi perancangan yang bijak dan pengalaman mengurus wang dalam skala besar menjadikan mereka berjaya.

Orang cina pun ada masalah sendiri seperti suka berjudi, berpoya2, belanja kahwin dan belanja kematian yang tinggi. Tapi dia orang kaya kerana ramai yang bijak merancang perbelanjaan dan mengurus kewangan.

Orang melayu mengambil mudah dengan takaful. Mereka kebanyakannya menganggap takaful sebagai nilai tambah sahaja jika ada duit lebih. Khairat kematian dikira memadai.

Orang cina mengangap insuran satu keperluan. Mereka mahu setiap kematian akan menerima bayaran.

Bila mak ayah dia orang mati sebelum umur 80 atau 100 tahun misalnya, mereka akan terima wang. Kalau ada anak2, isteri atau suami mati, mereka terima bayaran. Walaupun mereka menangis bagai nak rak ketika kematian, tapi mereka tahu, duit masyuuuk.

Dengan itu, mereka mudah menerima "durian runtuh" secara tiba2.

Orang melayu menganggap ia sebagai kebendaan, mata duitan atau tidak yakin dengan rezeki Allah. Suami meninggal, jangan bimbang. Allah dah tetapkan rezeki kita dan rezeki anak2.

Bagi saya, ia bukan begitu. Kalau kita yakin dengan rezeki Allah, kenapa kita bising bila Cina kaya dan Melayu miskin ?

Pampasan kematian itu untuk kita merancang kehidupan dengan lebih baik. Ia mungkin boleh menjaga kita daripada dibelenggu hutang, menyusahkan saudara mara dan anak pinak. Ia juga mungkin akan menjadi modal berniaga kecil2an dan akhirnya berjaya.

Mungkin Allah takdirkan kematian itu sebagai satu permulaan untuk kita memperolehi rezeki. Tetapi ia tidak terjadi secara sendiri kecuali kita merancang persediaan (bukan merancang kematian insan tersayang).

Jangan biarkan kematian anda atau insan tersayang di sisi anda berlalu secara percuma.

Bagi saya, kad perubatan itu penting jika anda mampu tetapi jika tidak mampu, memadai dengan takaful tanpa kad perubatan.

Jumlah pampasan yang besar tidak penting, asalkan anda mampu untuk terus membayar setiap bulan.

Saya tak pasti berapa bayaran bulanan dan jumlah pampasan yang boleh dituntut hari ini. Tetapi dengan sumbangan hanya RM20 sebulan, anda mungkin sudah meletakkan nyawa anda atau nyawa insan tersayang untuk dibayar RM20,000 atau lebih.

Saya cadangkan anda mengambil takaful dalam usia yang masih muda supaya bayaran bulanan tidak membebankan. Rm50 satu nyawa adalah paling minimum bagi saya.

Bukanlah kita mahu durian runtuh melalui kematian insan tersayang. Tetapi saya rasa tidak rugi untuk kita membuat investment untuk merancang pelbagai kemungkinan yang kita sendiri tidak pasti menanti di hadapan.

Saya tidak setuju dengan pendapat, jangan tinggalkan apa2 wang dan harta kepada waris anda bila anda mati kerana mereka akan bergaduh kerana harta itu.

Tetapi saya bersetuju, meninggalkan harta yang terlalu banyak akan meninggikan risiko berebut harta pusaka.

Ketika ayahanda  saya meninggal, dia meninggalkan wang tunai lebih seratus ribu ringgit sahaja dalam akaun tabung hajinya. Kami tiada masalah membahagikan secara adil, saksama tanpa sebarang ungkit mengungkit atau perebutan. Mungkin kerana nilainya tidak sebesar mana. Begitu juga dengan bonda saya, jumlah yang ditinggal hampir sama sahaja.

Sekali lagi kami menerima durian runtuh. Jumlah yang masing2 terima tak lah besar mana kerana kami berbahagi 8 beradik. Tetapi ia semakin mendekatkan ingatan kita terhadap arwah ibu bapa.

Jika kita mahu meninggalkan generasi yang sedikit kukuh ekonominya, buatlah sedikit persediaan. Mereka kena bersaing dalam dunia yang semakin materialistik. Jangan tinggalkan generasi yang meminta2, tidak mampu berdikari dan semakin jauh ketinggalan dari segi ekonomi dengan kaum dan penganut agama lain.

Sudah tentu, selain harta benda, kita juga kena wariskan mereka dengan ilmu, iman dan takwa supaya mereka menjadi generasi yang kuat dan disegani. Tetapi wang dan harta adalah salah satu agen penguat semangat untuk mereka bersaing selain mampu meningkatkan keyakinan diri.