Tuesday, May 08, 2012

Bila anak mahu bercakap pasal politik


Satu hari di Pulau Pinang bersama keluarga kandung Farah


Satu hari, anak saya bertanya pasal politik. Anak saya bersekolah di sekolah agama swasta yang diusahakan oleh aktivis PAS. Rata-rata anak2 di situ mengikut kata ibu ayah mereka. Mereka "orang PAS".

Saya kurang selesa nak bercakap pasal politik dengan anak saya. Saya rasa dia belum cukup bersedia untuk memahaminya.

Mungkin tak jadi masalah kalau kebanyakan ahli keluarga anda sokong satu parti politik yang sama. Masalahnya, ayah dan ibu kandung anak saya adalah aktivis UMNO P.Pinang. Anak saya akrab dengan keluarga kandungnya. Mertua saya pula aktivis UMNO di K. Lumpur.

Tahun lepas, ketika Bersih 2.0, kami dalam perjalanan pergi dan balik Kuantan. Dalam kereta, anak saya di "basuh" oleh neneknya bahawa Bersih itu kotor, jahat dan macam2 lagi. Saya malas nak berperang dengan mertua saya. Saya diam je. Tak mahu anak saya jadi keliru.

Kali ini, bersih 3.0, anak saya dapat tahu, kawan2 sekolahnya semua sokong Bersih. Dia jadi keliru. Mak saudaranya pula kata bersih itu orang gila.

Jadi dia tanya saya. Saya kata, "Papa sokong Bersih." Dia tanya pasal PAS. Saya kata, "Papa orang PAS."

Ketika saya darjah 2 (usia anak saya sekarang), bila saya bercakap pasal politik, ayah saya senyum dan sesekali ketawa kecil. Dia tak cakap pun pendirian politiknya. Ketika itu, tak lah rumit sangat  (tahun 1976). PAS dan UMNO sama2 dalam BN.

Tahun 77, berlaku pergolakan politik hebat. Bukan sekadar PAS vs UMNO tetapi PAS vs PAS terutama di Kelantan. UMNO juga bergolak di Melaka, Perak dan beberapa negeri lagi. Komponen BN lain juga bergolak seperti di Sabah. Dalam erti kata lain, berada dalam satu parti BN bukan bermakna orang Melayu sudah bersatu dan rakyat boleh bernafas lega. Itu hanya khayalan yang di reka untuk rakyat bermimpi. Hakikatnya, orang politik tetap akan bergasak untuk berebut kuasa.

Anak saya suka bertanya. Kalau saya jawab, dia akan bertanya dan bertanya. Nak cerita detail, nanti dia tak faham atau keliru dan makin banyak bertanya.

Saya cuma beritahu dia, "Papa sokong PAS. Nenek dan ayah sokong UMNO. Farah jangan cakap banyak pasal PAS depan nenek sebab Papa tak mahu bergaduh." Dia jawab, "Alaa... pasal PAS dengan UMNO pun nak gaduh."

Saya kata, "Nanti bila Farah dah besar sikit, baru kita boleh cakap pasal ni." Anak saya dah pandai baca. Hari2 dia boleh baca fitnah akhbar Utusan yang dilanggan mertua saya. Hari2 dia boleh dengar hasutan TV3. Tak mudah nak jelaskan. Tak mudah untuk berkata polis itu jahat, zalim dan sebagainya. Polis sebenarnya hanya jalankan arahan pihak atasan.

Harapan saya, Pakatan Rakyat akan menang besar dalam PRU akan datang. Supaya senang saya nak jelaskan kepada anak saya. Supaya apa yang saya kata selari dengan laporan TV tertentu. Kita tunggu pilihan raya. Mungkinkah akan jadi begitu ? Atau keadaan akan bertambah rumit ?
Posted by Picasa

No comments: