Thursday, May 17, 2012

Solat subuh


Sejak saya remaja, saya memang hadapi satu masalah paling besar iaitu sukar bangun solat subuh.
Mungkin ia bermula kerana tiada kesungguhan ketika itu. Tetapi, bila umur semakin meningkat, walaupun kita bersungguh mahu bangun, ia masih tidak terbuat.

Pernah saya pasang 3 jam loceng di keliling saya tetapi masih gagal menyedarkan saya hingga terbit matahari.

Pernah saya menghukum diri sendiri dengan tidur di atas papan plywood, buangkan keselesaan tilam yang tebal lagi lembut tetapi masih juga tak berjaya. Jangan kata nak bangun tahjjud, bangun bersahur pun payah. Bangun untuk makan dan bola pun tak terbuat.

Nak kata, tidur lewat, tak juga. Saya dalam kategori tidur agak awal walaupun tak awal sangat.
Wuduk sebelum tidur, doa, zikir, 4 qul; semua saya amalkan tetapi masih tak berjaya.
Selepas kahwin, saya masih liat bangun subuh walau ditegur oleh isteri.

Namun tahun2 kebelakangan ini, saya jadi mudah terjaga waktu subuh malah kadang2 sebelum waktu subuh pun dah terjaga.

Lama-kelamaan, saya terfikir, mungkin usaha dan doa aku selama ini sudah dimakbulkan Allah. Dia mahu aku solat subuh di awal waktu, atau jemaah di masjid atau bangun tahjud.
Jadi saya ringankan badan, bangun, mandi dan ke masjid.

Di masjid, rupanya ramai budak2 yang solat subuh di masjid. Malu rasanya tengok budak2 sekolah pun solat subuh di masjid sedang kita baru nak berjinak.

Solat subuh di masjid rupa-rupanya menyeronokkan. Malas cuma ketika nak bangun. Selepas mandi, badan jadi ringan dan rasa rugi pula kalau tak ke masjid. Keseronokannya paling terasa bila kita tiba di masjid. Rasa macam kita sedang mengecapi satu kejayaan pada masa itu. Lagi seronok kalau sempat solat sunat fajar (qabliyah subuh). Terasa rugi atau sedikit kesal kalau tak sempat solat sunat.

Di masjid Ampang, muat kira2 60 orang satu saf. Solat subuh, boleh dapat hampir 3 saf. Campur jemaah muslimat, ada lebih kurang 150 - 200 orang jemaah subuh. Kadang2 boleh dapat lebih daripada itu. Hari Ahad, selepas kuliyah subuh, ada sarapan pula. Memang menarik dan murah rezeki.

Sekarang ni, jam 5 pagi je, otomatik terjaga. Dah tak payah kunci jam atau alarm phone lagi. Tapi set alarm juga la kot2 terlepas karang, menangis dibuatnya.

Mungkin faktor usia. Tapi syukurlah kerana masih diberi nyawa, kesihatan dan kekuatan untuk menyempurnakan ibadah dengan lebih khusyuk dan sempurna.

Kalau nak beri tips, saya tak tahu apa tips nya. Dah terjaga tu, bangun saja lah. Gosok gigi dan mandi. Kesegaran terasa selepas gosok gigi lagi.

Solat subuh di masjid rupanya lebih mudah berbanding solat2 fardhu yang lain. Masa lain, kita sibuk dengan urusan dunia, jauh daripada masjid atau diganggu dengan benda2 lain termasuk kesesakan. Subuh, mudah saja. Tiada kesesakan, tiada gangguan tetamu, kawan, anak isteri, urusan kerja, makan minum dan sebagainya.

Kalau anda tak punya cukup kekuatan untuk bangun solat, berpakatlah dengan teman yang lebih kuat, Insya Allah.

No comments: