Monday, April 30, 2012

Bangunan baru belum siap

Masa saya belajar di sekolah kebangsaan, tiada bangunan moden kecuali satu block bangunan batu setingkat. Yang lain hanyalah bangunan kayu berlantai simen.

Selepas saya tinggalkan sekolah itu, pembinaan bangunan baru dimulakan dan siap beberapa tahun kemudian.

Di sekolah menengah juga hampir serupa. Saya belajar dalam kelas kayu berlantai simen. Ada satu block bangunan batu setingkat dan satu block lagi bangunan 2 tingkat tetapi bersaiz agak pendek.

Pembinaan bangunan baru bermula pada tahun berikutnya tetapi hanya siap dan digunakan selepas saya tinggalkan sekolah itu.

Di Kusza juga lebih kurang saja. Walaupun bangunannya moden, tetapi pembinaan yang lebih lengkap hanya bermula sebelum saya tinggalkan "sekolah" itu.

Kesian, saya selalu belajar di sekolah yang serba kekurangan. Di Kusza, makmal sains terpaksa guna makmal sekolah lain, pergi naik bas Kusza. Masjid pun pergi naik bas ke masjid di kampung2 berdekatan. Tapi best jugak dapat solat di berbagai2 masjid.

Ada imam kampung yang sebut "seberat zarrah" menjadi "seberat zaharah", "selidik" menjadi "seledek". Teks dalam jawi gamaknya. Kami sengeh sesama kami.

-----------------------------------------------------

Dulu, di kampung saya, kebanyakan rumah tiada bilik. Hanya ada pemidang kayu yang ditutupi kain. Nasib baik tiada elektrik, jadi pasangan suami isteri tak lah bermasalah sangat nak bersama :). Lagi pula orang kampung tidur awal sebab gelap.

Ada rumah yang berlantaikan batang pinang yang dibelah2. Lantai jadi berlekuk2 dan tak rata. Susah dan tak selesa bila saya berjalan atasnya (kaki budak2 kecik lagi). Nak duduk apa tah lagi. Tangga pun agak ngeri dan menggayatkan.

Beberapa keping gambar lama kampung saya ada dalam simpanan abang saya yang sulong dan bapa saudara saya. Saya tak sempat nak tangkap satu.

No comments: