Wednesday, May 16, 2012

Nikmat mengaji & mengingat Al Quran

Pagi tadi, anak saya yang berumur 8 tahun mengungkit tetang bacaan surah As Syams yang saya baca dalam solat maghrib malam tadi. Saya perasan, saya ada terulang baca ayat 2 kali.

Saya ingatkan, dia tak perasan sebab dia tak kata apa2 selepas selesai solat. Rupanya, pagi ni ketika nak hantar dia ke sekolah, baru dia sebut.

Satu ketika ketika saya bujang, saya lupa surah Al Fil. Bukan panjang mana pun. Lima ayat je. Tapi lupa dan tak boleh nak sudahkan. Saya terpaksa baca surah lain. Lepas solat, kawan saya gelakkan saya. Baca surah mudah macam tu pun tak ingat. Kantoi !!!

Pernah satu ketika dalam satu solat Jumaat, seorang bilal gagal azan dengan betul. Bilal itu bukan orang baru. Hampir setiap minggu, dia lah muazzin solat jumaat. Tapi hari itu, dia tesilap, ditegur imam, mengulang semula dan tersilap lagi. Berulang kali dia cuba tapi tetap silap. Akhirnya di teruskan juga walaupun silap.

Macam tak manasabah. azan pun boleh lupa. Tapi bila Allah takdirkan kita lupa, bila Allah tarik sedikit ingatan kita, habis ...

---------------------------------

Dulu, seawal darjah 2, kebanyakan budak2 kampung dah mengaji Quran besar. Cuma saya agak lewat sedikit sebab selalu ponteng. Ada beberapa orang guru Al Quran termasuk jiran sebelah rumah saya.

Ada yang berjaya khatam awal. Tapi bila mengaji semula, mereka tak mampu baca dengan lancar. Setakat boleh baca sendiri, merangkak2.

Kata anak saya, di sekolah dia, tak ramai rakan sebayanya yang pandai baca Quran dengan lancar. Mereka semua sekolah agama. Hari ini, budak2 pun banyak komitmen menyebabkan mereka kekurangan masa untuk mengaji Al Quran.

Alhamdulillah, anak saya antara yang boleh baca dengan lancar walaupun belum khatam muqaddam. Ada juga yang lebih baik daripada dia. Anak ustaz2 lah tu.

Berapa baris Al Quran yang mampu anda baca setiap hari ? Jika anda kekal mendampingkan diri dengan Al Quran, ia akan menjadi syafaat kepada anda ketika di alam kubur hingga anda diiring ke syurga. Wow. Best nya. Ia juga akan membawa manfaat kepada kedua ibu bapa anda walaupun amalan mereka sedikit. Yang penting mati dalam husnul khatimah, mati dalam iman.

Tahlil tu tak penting. Yang penting, kekalkan mendampingi Al Quran setiap hari. Baca, dengar, teliti maknanya, belajar dan mengajar Al Quran. Ibu bapa anda di alam kubur pasti beroleh manfaat kerana ia termasuk amalan soleh.

No comments: