Friday, July 31, 2009

Selsema babi

Wabak selsema babi nampaknya semakin merebak. Saya tertanya-tanya, adakah memberi cuti seminggu satu langkah yang praktikal ? Habis kalau selepas beberapa minggu kemudian, timbul semula simptom di situ, nak kena cuti seminggu lagi ke ? Lepas tu cuti lagi dan lagi. Ish..

Semasa saya kecil dulu, bila wabak taun melanda, masjid akan mengadakan qunut nazilah, khas untuk memohon perlindungan daripada Allah dalam menghadapi wabak. Orang kampung pula (lelaki) akan keliling kampung sambil bertahlil (La Ilaha illaLlah) secara berlagu.

Saya tak pasti adakah amalan itu satu sunnah atau bidaah. Tapi saya yakin, ia tidak salah atau berdosa. Ia hanya satu lagi ikhtiar selain ikhtiar kerajaan dengan menyuntik vaksin dan menabur klorin ke telaga-telaga. Maklumlah, masa itu, orang kampung guna telaga sebagai suber air selain air sungai.

Setakat ini, belum ada qunut nazilah dibuat untuk mengekang wabak selsema babi ini walaupun isu ini sudah ada disebut dalam khutbah Jumaat.

Bermohonlah kepada Allah, langkah keluar rumah dengan kaki kanan, bacalah ayat pelindung seperti Bismillaahi tawakkaltu alaLlah dan seumpamanya. Jangan pandang ringan aspek kebersihan diri, keluarga dan persekitaran. Ingat, "Kebersihan itu sebahagian daripada Iman". Siapa yang tak endah dengan kebersihan, maknanya imannya KURANG. (Tapi jangan pula kata orang yang terkena jangkitan itu sebab kurang iman.)

Semoga kita semua mendapat perlindungan daripada Allah selalu. Amin.

No comments: