Saturday, August 08, 2009

Jambu

Ini pantun yang selalu dilagukan oleh emak saya suatu masa dahulu.

Buah jambu masak
Masak hujung julai
Apa jamu kakak
Nasi dengan gulai

Dulu, sebelah rumah saya ada sepohon jambu batu. Kami panggil jambu butir banyak. Isinya merah jambu, lembut dan manis. Buahnya sebesar telur ayam sahaja. Jambu batu isi putih tidak digemari sebab keras dan tak manis.

Belakang rumah saya, dekat sungai ada sepohon pokok jambu arang. Bila tiba musimnya, kami kutip buah-buah yang luruh atas tanah, basuh dan makan. Buah nya berwarna hitam, isinya merah jambu dan bijinya putih. Saiznya sebesar buah (biji) getah. Rasanya masam manis. Selalu dimakan terus atau cicah dengan air garam kasar.

Dekat rumah saudara saya pula, ada sepohon jambu air kulit hijau. Jambu air merah jarang saya temui. Jambu air kulit hijau rasa masam jika bijinya putih, manis jika bijinya hitam. Sedap dimakan dengan kicap yang dicampur sedikit gula. Cikgu sains saya ajar formula untuk ingat warna-warna pelangi, "Makan Jambu Kulit Hijau Bau Ia Ucuk" = "Merah Jingga Kuning Hijau Biru Indigo Ungu". Formula Inggerisnya, "Ramlah Orang Yang Gemuk Banyak Isap Vitamin".

Satu lagi jambu yang banyak tumbuh di kawasan berpasir ialah jambu golok. Jambu golok ialah nama tempatan bagi buah gajus. Buah yang masak, kulitnya kuning. Rasanya kelat-kelat manis. Semasa di Kusza, kami kutip dari pohon-pohon dalam kawasan Kusza, hiris nipis-nipis, makan cicah garam. Perghhh.. sedap.

Akhir sekali, apa beza gadis merah jambu dengan gadis jambu merah ? Gadis yang jambu kah atau Jambu yang merah ? Atau Gadis merah yang jambu ? Atau merah jambu itu warna ?

No comments: