Tuesday, July 14, 2009

Sekolah

Sekolah Keb. Pulau Rusa asalnya adalah sekolah untuk perempuan sahaja. Ia mula dibuka kepada lelaki pada tahun 1972. Sebelum itu, warga kampung akan menghantar anak-anak ke sekolah Paloh atau sekolah Manir. SK Pulau Rusa amat daif dan serba kekurangan. Hanya pada tahun 70an, ia mengalami perkembangan pesat. Sekolah ini pernah menerima peruntukan daripada pinjaman kewangan Bank Dunia untuk membina bangunan dan prasarana pembelajaran (tak pasti tahunnya - saya pernah terlihat iklan tender di suratkhabar). Sebelumnya, pelajar menumpang di kantin dan balai raya selain sebuah bangunan kayu.

Dulu ada sekolah Kuala Bekah. Kerana keluasan tanah yang sempit, sekolah gantian dibina di kg Sungai Rengas lalu diberi nama SK Rengas Bekah (kompromi 2 kampung). Sempadan Sungai Rengas sebenarnya ialah kg Pulau Musang dan bukan kg Kuala Bekah.

Kakak-kakak dan abang-abang saya bersekolah dibandar. Ada yang bersekolah di sekolah Inggeris Pasir Panjang dan ada ke sekolah Pusat Chabang Tiga. Mereka ke sekolah dengan basikal atau naik teksi (beca roda tiga - dipanggil teksi).

Sekolah menengah pula, mereka bersekolah di Sekolah Tun Telanai, Tengku Bariah dan sekolah Sains KT (kini SM Tengku Mahmud). 3 beradik lelaki dihantar ke SMKA Tok Jiring.

Sekolah Tok Jiring asalnya adalah sekolah pondok yang diusahakan oleh Datuk Tok Guru Hj Abas. Kerajaan negeri kemudiannya mengambil alih dan kemudian diserahkan pula kepada Kementerian Pelajaran.

Saya tidak diterima untuk bersekolah di SMKA Tok Jiring. Pada masa itu, belum ada SMKA kerajaan persekutuan di KT selain SMKATJ. Jadi ayahanda saya pergi merayu kepada guru besar, Nik Mustapha dan akhirnya diterima. Tiada syarat 5A untuk masuk ke sekolah itu pada masa tersebut.

No comments: