Friday, December 17, 2004

Jaring Wireless Broadband

Jaring telah melancarkan perkhidmatan broadbandnya. (The Star, TechCentral 11 Dec 2004).

Aku segera melayari laman web jaring untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenainya. Malangnya, Kampung Melayu Ampang tidak termasuk dalam senarai kawasan yang diliputi.

Selepas itu, hampir setiap hari, aku cuba dapatkan maklumat mengenai Jaring Broadband di internet. Paling banyak komen pengguna boleh didapati di Lowyat.net.

Khabarnya, kelajuan jaring broadband tidak sehebat Streamyx. Tapi, perkhidmatannya lebih cepat. Baru 2 hari order, dah boleh dapat. Aku turut daftarkan nama untuk nyatakan minat kepada perkhidmatan ini pada hari Rabu (15/12/2004). Sehari selepas itu, nama Kampung Melayu Ampang sudah termasuk dalam kawasan liputan.

Tapi aku tak mahu terburu-buru untuk melanggan. Baru 2 minggu lepas, ada pihak yang mendakwa daripada Telekom yang secara sukarela mahu daftarkan namaku untuk Streamyx. Aku segera bersetuju. Sudah setahun aku tunggu. Aku dah daftarkan sejak Disember tahun lepas tapi permohonanku dibatalkan kerana rumah ku berada diluar kawasan liputan.

Sehingga hari ini, status permohonanku masih belum boleh dilihat secara on-line. Lagi pun, bajet kena kontrol. Kalau bajet mengizinkan, Insya Allah, aku akan gunakan broadband tahun depan.

No comments: