Monday, April 23, 2012

Sukan sekolah


Sekolah saya (sekolah kebangsaan) bukanlah sebuah sekolah yang hebat dalam acara sukan. Selalu menjadi pasuan belasahan.

Antara sebabnya, bilangan pelajar yang tak ramai, padang yang hanya bersaiz separuh drp saiz sebenar, kelengkapan sukan yang serba kurang dan tiada guru sukan.

Saya diletakkan dalam rumah hijau. Rumah hijau dan rumah biru selalu bersaing untuk menjad juara.

Saya masih ingat, pasukan bola sepak rumah hijau dan biru selalu bergilir2 menjadi juara. Acara lain lebih kepada sukaneka untuk pelajar darjah 1 - 3. Maklumlah, rata2 pelajar sekolah miskin. Tiada pakaian sukan. Tampal je kain perca warna hijau di dada. Main bola pun pakai kasut sekolah je.

Pasukan bola sekolah selalu kalah. Saya selalu tengok perlawanan diadakan di padang sekolah Teluk Pasu, padang Sekolah Manir atau padang sekolah Paloh. Pergi dengan basikal. Sekolah kami kalah sokmo. Yang paling saya ingat, kalah 10-0 dgn sekolah Manir.

Sekolah menengah pun hampir sama. Ketika itu, sekolah dalam pembinaan bangunan baru. Padang tak ada. Guru sukan pun tak ada. Pelajar2 jadi lemau dan lembik. Tapi masih sempat juga ada rumah sukan. Saya rumah hijau juga.

Nama2 rumah diambil drp nama pejuang Islam seperti Khalid Al Walid, Zubair Al Awwam, Hamzah dan ....(lupa).

Acara sukan kurang menonjol. Malah ada yang seakan menganggap sukan sebagai melalaikan walaupun berkali2 ustaz cuba perbetulkan. Hmmm lebih alim drp ustaz la pulak. Remaja.... Krisis identitilah katakan.

Anak saya tahun ni, dalam rumah biru, UHUD nama rumahnya. Tahun lepas rumah kuning dgn nama Syed Qutb. Hai, mcm mana rumah sukan boleh berubah2 setiap tahun pulak ni.

Lantak la. Janji dia seronok dan bersemangat.
 
Posted by Picasa

No comments: