Monday, July 11, 2011

Warna kuning

Saya tak ada warna kegemaran. Ada benda yang saya suka kalau warnanya merah, Ada pula yang warna hijau, putih, biru, hitam atau apa saja.

Saya ada 3 helai baju berwarna kuning. 2 helai adalah baju batik kaftan untuk tidur sahaja. Sejuk dipakai. 1 helai kemeja T berkolar. Ia adalah baju yang diperolehi pada satu hari keluarga tempat saya kerja dulu. Kebetulan warna temanya tahun itu ialah kuning.

Walaupun tiada warna kegemaran, saya sebenarnya tak gemar dengan warna kuning. Pertama, kerana warna kuning selalu digunakan oleh bomoh2 dengan amalan khurafat. Ia juga warna kegemaran golongan agamawan yang taksub dengan tokoh2 tertentu seperti wali2 di Indonesia. Bukan salah warna kuning, bukan juga salah si wali itu.

Warna kuning juga dekat dengan tok cha Buddha. Dalam satu seminar, ada yang kata warna kuning hampir dengan penyakit manakala warna biru lebih hampir dengan penawar.

Ada satu hadis Rasulullah yang menyebut Rasulullah tidak gemar dengan warna kekuning-kuningan.

Tetapi peristiwa Sabtu lepas melonjakkan keinginan saya untuk membeli sehelai baju kuning. Tiada logo "Bersih"pun tak apa.

Selepas balik dari Kuantan pada hari Sabtu tersebut, anak saya tiba2 nak pakai baju kuning. Kebetulan rumah sukannya ialah rumah kuning. Walhal sepanjang jalan ke KL, dia asyik bertanya pasal baju kuning kepada neneknya yang kuat UMNO itu. Neneknya bersungguh2 jelaskan, tak boleh pakai baju kuning buat masa ni sebab demonstrasi haram BERSIH yang sebenarnya kotor. Kata neneknya lagi, depa nak buat kerosakan, nak buat kacau bilau dan macam-macam lagi.

Saya tak sambut perbualan anak saya sebab tak mahu cari gaduh dengan mertua. Saya memandu sambil buat tak dengar. Agaknya anak saya macam tak puas hati sebab dia kan rumah kuning. Balik rumah, selepas cuci muka, tangan dan kaki, tiba2 dia pakai baju kuning untuk tidur. Tapi sempat juga di pesan kpd saya, jangan pakai baju kuning, nanti polis tangkap.

Saya cuba terangkan, tak apa. Tapi saya tak mahu kelirukan dia lagi. Dia masih kanak2 lagi. Suatu hari nanti, dia akan faham juga InsyaAllah.

No comments: