Monday, July 25, 2011

Kamera

Masa saya kanak-kanak, kamera keluarga saya berwarna hitam. Ia berbentuk sebuah kotak. Saiznya agak besar. Nak "pukul gambar", kena gantung di leher, tengok objek daripada atas kamera dan tekan butang sebelah kanan kamera. Ia sebuah kamera hitam putih, tanpa flash.

Ketika ini, tak ramai orang kampung yang ada kamera. Gambar2 lama tersimpan dalam album yang kini disimpan oleh abang saya yang sulong.

Kemudian, abang saya beli kamera lebih moden, dengan saiz lebih kecil. Ada flash tetapi setiap kali flash digunakan, bulb akan terbakar. 10 kali snap, 10 biji bulb perlu digunakan. Ia juga kamera hitam putih. Saya masih ingat, selepas setiap kali ambil gambar, mata saya rasa berpinar2.

Kemudian abang saya beli pula kamera nipis jenama Canon. Filemnya bukan jenis 35mm. Entah apa saiznya, saya tak ingat. Ia adalah kamera warna pertama milik keluarga saya.

Kamera milik saya sendiri, saya beli pada tahun 1992 di Pertama Kompleks. Kamera kompak jenama Nikon berharga kira2 RM3xx ini berwarna hitam dan masih ada kini, masih boleh digunakan tetapi kami jarang gunakannya kerana kini zaman digital. Kualiti fotonya masih baik.

Kamera saya seterusnya ialah kamera digital yang saya beli pada tahun 1998, juga di Pertama Kompleks. Kamera jenama Fuji 2600Z ini adalah kamera digital dengan 2 Megapixel photo. Saiznya gemuk tapi dah kira canggih pada masa tu. Ia menggunakan Smartmedia 16MB sebagai medium storan. Harganya, RM16xx. Kamera ini juga mampu menghasilkan video tanpa suara. Ia banyak berjasa kepada saya tetapi ia hilang ketika makan angin di Pulau Pinang pada 2004.



Pada 2005, saya beli pula kamera Nikon E4200. Kamera 4 Megapixel ini dibeli di Ampang Point dengan harga RM1,2xx. Masih boleh digunakan hingga kini, cuma ada beberapa kecacatan. Video, kalau dirakam ada sedikit ganggunan bunyi. Penutup baterinya pula sudah longgar kerana ada pendakap yang patah. Baterinya sudah cepat habis. Kualiti foto kamera ini sangat memuaskan. Medium storannya ialah Secure Digital Card 512 MB.



Kamera terkini yang saya miliki ialah Fuji JZ300. Ia adalah kamera bajet dengan harga RM5xx sahaja. Dibeli di Midvalley Megamall ketika Maybank Treatsfair 2011. Ia adalah kamera 12 Megapixel dengan SDHC Card bersaiz 4 GB, mampu merakam HD Video dan boleh zoom sehingga 10x optical zoom.



Saya tak berapa gemar kamera Sony dan Canon, bagi kamera kompak. Kecuali kalau kamera Pro atau semi Pro, boleh dipertimbangkan jenama Canon. Saya suka Nikon. Selalunya, saya akan survey diinternet sebelum beli kamera. Cuma kali ini, lain yang saya survey, lain yang saya beli.

No comments: