Wednesday, July 27, 2011

Parlimen Kedai Kopi

Pada tahun2 pertengahan 90an, ada satu web site forum. Budak2 melayu ramai berfirum di situ. Kalau tak silap namanya KEDAI KOPI.

Ada beberapa kelas dipecahkan untuk sembang politik, am, IT, test dan beberapa lagi. Paling meriah saya kira ialah sembang politik. Memang melayu kalau sembang politik tak mahu kalah.

Antara nama yang mungkin saya masih ingat ialah Damar Wulan, Ibnu Hashim, Panji Alam, Aziz, Kinabalu, Amila, Akal (IQ+), Suri, Cencorot, Al Ustaz, Tenom, Saif, Sebol, Choyot, Adiex, Alchemey dan ramai lagi.

Masa itu, internet tak berleluasa macam le ni. Kat rumah, saya cuma pakai dial up 1511 (jaring). Chat pula guna IRC. Kat pejabat canggih sikit la.

Perbahasan di forum politik selalu hangat. Kadang2 dia orang buat gathering. Geng sokong PAS dan Geng Sokong Kerajaan BN. Saya pernah join sekali jumpa. Lepas tu tak jumpa lagi dan forum tu berkubur selepas ada hackers menyamar konon drp PDRM dan buat ugutan. Admin jadi kecut perut dan tak mahu ambil risiko.

Hari ini, pengguna internet lebih berani dan bebas. Ramai sangat pengguna internet, nak monitor pun payah. Setakat ugut2 macam dulu, mungkin kena gelak je.

Sekarang masing2 mungkin dah guna nick name lain. Yang saya masih ingat cuma Kinabalu atau Datuk Halik Zaman. Dulu totok UMNO Sabah. Sekarang sokong PR.

1 comment:

U-jye Anak Park A-Jye said...

saya Shida salah seorang follower Kedai Kopi yang lepas.. dulu saya penyokong Ibnu Hashim dan suka bergaduh dengan Amila.. Ntah dimana kedua2 orang ini