Thursday, May 19, 2011

Pelaga buah getah

Selalunya, permainan pelaga buah getah popular menjelang cuti sekolah penggal pertama. Kawan2 saya selalu dapat buah getah yang kuat2. Biji2 getah ini ada nama tersendiri mengikut klonnya. Antara yang popular ialah buah getah Bbulat, anak rimau, panglima perang, bucu telur dan entah apa2 lagi. Saya tak pasti nama tu memang sudah sedia ada sejak dulu atau nama rekaan baru.

Saya selalu juga pergi cari biji getah dalam kebun getah di kampung sebelah. Tapi tak pernah saya dapat buah getah yang gagah. Semuanya jenis kulit nipis, mudah pecah. Kampung saya tak ada kebun getah.

Ada juga yang mengelat. Diisi lilin ke dalam biji getah yang sudah dikeluarkan isinya.

Ada sejenis ulat yang bila disentuh, dia menggulung, jadi bulat macam biji getah. Ia dipanggil pinang kote. Ia mudah ditemui di kebun2 getah. Kata orang tua2, pinang kote jangan dipegang, nanti dia kepit jari tangan, tak dilepaskannya hingga bunyi guruh dilangit. Begitu juga kura2 atau labi2. Kalau kena gigit, dia takkan lepas hingga bunyi guruh di langit.

Pinang kote adalah sejenis ulat dalam keluarga ulat gonggok. Tapi dia pendek dan besar. Saya jumpa gambar pinang kote dalam internet. Harap tuan punya gambar ni tak marah saya guna gambar milik dia.

pinang kote - Fotopages.com

No comments: