Friday, May 27, 2011

Busuk kohong

Kadang-kadang, solat berjemaah di masjid menjadi terganggu kerana bau nafas yang tak enak entah daripada siapa.

Tapi pagi tadi, ketika solat berjemaah subuh, bau busuk yang amat betul-betul melemaskan saya. Tak pastilah pulak, sama ada ia datang daripada sebelah kiri, kanan, atau daripada saya sendiri. Tapi selalunya, kita tak perasan bau busuk daripada diri kita sendiri.

Saya tak tahu, bau busuk itu adalah bau badan tak mandi, bau nafas, bau mulut tak gosok gigi atau bau pakaian tak berbasuh. Ia benar-benar mengganggu solat saya. Pagi jumaat pula tu. Imam buat sujud sejadah, baca surah As Sajdah dan surah Al Insaan. Lama tu nak kena tahan bau.

Oleh itu, adalah sangat penting kita membersihkan badan dan mulut lebih-lebih lagi selepas makan atau selepas bangun dari tidur. Bau badan juga sangat teruk jika kita berpeluh. Pakaian juga, pastikan berbau harum. Kita nak sujud pada Allah. Berjemaah di rumah Allah bersama ramai orang. Apa salah luangkan masa sucikan diri dan wangikan dengan haruman.

Saya dah pastikan saya gosok gigi dengan ubat gigi dan sabun dengan sabun yang harum pagi tadi. Pakaian pun bersih lagi sebab hanya digunakan untuk bersolat sahaja. Cuma tak pakai bedak badan je. Selalunya, saya pakai juga. Baru segar dan rasa selesa. Pakaian pun tak cepat berbau kalau dah pakai bedak badan.

Ingat, bersih itu sebahagian daripada iman.

No comments: