Wednesday, May 25, 2011

Manfaat kematian beratus ribu ?

السلام عليكم ورحمة الله

"Nak buat apa manfaat kematian banyak-banyak ? Bukan saya yang dapat. Dapat kat orang yang hidup. Nanti suami atau isteri yang enjoy."

Kadang2, ada antara kita yang berkata begitu. Kenapa kita cenderung untuk berfikir secara negatif ?

Sepatutnya kita berfikir, kalau aku mati, macam mana anak dan isteri aku nak bayar hutang2 aku ? Bolehkah anak2 meneruskan cita2 untuk belajar demi masa depan yang lebih baik ? Atau mereka terpaksa meminta2 dengan orang lain ? Berapa ramai yang sudi membantu ? Berapa lama mereka akan dibantu ?

Berapa ramai yang anda bantu ketika orang susah ? Tiap2 bulan anda bantu keluarga yang sama ?

"dan orang-orang Yang (hampir) mati di antara kamu serta meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, Iaitu diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, ..." Al Baqarah : 240

Adakah anda memperuntukkan nafkah setahun kepada anak dan isteri anda jika anda meninggal dunia atau anda bakal mewariskan hutang kepada mereka ?

Meninggalkan anak dan isteri dengan kekayaan adalah lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan meminta2.

Takaful bukan untuk menjadikan anda kaya raya. Anda boleh menyertai pelaburan Unit Trust umpamanya untuk merancang kekayaan. Takaful adalah untuk melindungi diri dan keluarga anda.

Namun menariknya, takafulink memberi anda ganjaran jika anda sihat sekaligus menjadi simpanan untuk masa depan anda atau menjadi simpanan untuk pendidikan anak anda. Ini kerana Takafulink adalah perlindungan barkait pelaburan. Wang caruman anda setiap bulan dilaburkan dalam jumlah tertentu ke dalam dana syariah yang dipantau oleh panel syariah.

Keluarga anda dilindungi. Simpanan anda bertambah. Menarik bukan ?

Ayuh. Jangan bertangguh lagi. Hubungi saya : 013-226 0463

No comments: