Tuesday, January 19, 2010

Pulau Kapas

Antara banyak pulau-pulau peranginan di Terengganu, Pulau Kapas adalah satu-satunya yang pernah saya kunjungi. Itu pun pada akhir tahun 70an atau tahun 80. Saya ikut saja orang, naik bot nelayan di jeti Marang di pekan yang kelihatan seperti sebuah pekan koboi.

Kami pergi pada hari Jumaat kerana pada masa itu, hanya hari Jumaat sahaja cuti mingguan. Memang ramai muda-mudi pergi berkelah pada hari Jumaat dan meninggalkan solat Jumaat dengan selamba.

Kami bawa jaring yang kemudiannya digunakan untuk menangkap ikan. Ikan laut cepat mati, bukan macam ikan darat. Letak je dalam bekas plastik, kejap lagi dah mati. Saya seronok main di pantai. Saya jumpa satu tin minuman dan saya bermain-main dengan tin itu yang bertulis Anglia-Shandy tanpa mengetahui ianya adalah tin arak.

Abang saya menyelam dan memetik batu karang dan kemudiannya dibawa balik. Saya tak pasti apakah masa itu, undang-undang memelihara alam yang melarang kita merosakkan hidupan laut sudah wujud. Yang pasti, kehidupan pada masa itu agak jahil. Kami tinggalkan solat Jumaat, kami mandi di pantai Pulau Kapas bercampur lelaki dan perempuan dan tak ada seorangpun yang memakai tudung. Budaya memakai tudung belum ada.

Tak puas rasanya saya ke sana. Selepas itu, saya bercita-cita untuk ke sana lagi tetapi hingga hari ini, saya tak pernah ke sana semula.

No comments: