Thursday, January 21, 2010

Orang Pulau Rusa comel-comel

Ketika saya sekolah rendah, saya biasa dengar orang kata, orang Pulau Rusa (kampung saya) comel-comel. Dalam bahasa Terengganu, comel bermaksud cantik, walaupun orang itu besar dan tinggi. Oleh kerana saya masih belum akil baligh, saya tidak memandang perempuan dengan perasaan berahi. Jadi tak tahu lah saya betul ke orang kampung saya cantik ?

Bila saya di sekolah menengah, pun begitu juga. Bila jumpa orang, baik di kedai atau ketika menunggu bas, orang tanya, "Mung orang mana wang ?" (Wang = awang). Bila jawab Pulau Rusa, mereka pasti akan kata, orang Pulau Rusa comel-comel.

Bagi saya orang Pulau Rusa ke, Paloh ke, Manir ke, Besut ke, Kemaman ke, kalau dah masuk alam remaja, mulalah kita nak kelih dua tiga kali bila nampak perempuan muda. Orang mana yang hodoh-hodoh ?

Biasa juga kita dengar, orang Kelantan comel-comel. Habis tu orang negeri kamu tak cantik ke ?

Bila sudah berkahwin, dan umur pun dah makin banyak, saya mula lebih memahami bahawa kecantikan itu sangat sementara sifatnya. Apa perasaan anda jika anda atau orang yang anda kasihi tiba-tiba menjadi tidak cantik kerana kemalangan atau sakit dan sebagainya ? Apakah anda akan tinggalkan dia ? Anda malu untuk mengaku dia adalah anak atau isteri atau kekasih anda ?

Walaupun kecantikan itu sudah ditarik balik oleh Allah daripada kita dan pasangan kita, ia mungkin dipinjamkan pula oleh Allah kepada nak-anak kita. Yang penting akhlak, sopan susila dan budi bicara yang cantik. Juga akal dan iman yang sempurna.

Berkahwin bukan untuk hidup bersama sehari dua atau setahun dua. Kita membesar dibawah jagaan ibu kita mungkin selama 20 atau 30 tahun sahaja. Itu pun sebahagian besar kita merantau, di asrama atau rumah sewa. Tempoh sebenar mungkin tak sampai pun 15 tahun. Tetapi kita mahu sebumbung dengan isteri sehingga akhir hayat. Mungkin memakan masa 30, 40 atau 50 tahun. Dan kita tak mahu berjauhan dengan pasangan kita berbulan-bulan seperti kita tinggalkan ibu kita dulu.

Saya pernah kena outstation selama 2 bulan. Alangkah sunyinya rasa. Baru 2 bulan. Hidup rasanya benar-benar tak terurus. Makan minum, pakaian, teman berbual. Keadaan mungkin berbeza kalau kita lakukan atas kerana minat sendiri. Hakikatnya, saya tidak selesa berjauhan dengan isteri.

Berbalik kepada orang comel-comel. Saya pernah turun makan di bandar Cukai, Kemaman. Kebetulan, semua budak-budak perempuan yang keluar masuk kedai tu semuanya cantik-cantik. Daripada pekerjanya hinggalah kepada pelanggannya. Jadi saya pun buat kesimpulan mudah, semua orang Kemaman comel-comel belaka.

He..he..he.. Na Na Na Na Na Terengganu Kite....

3 comments:

dragonnize said...

Tol gak tu bro .......... aku kampung pulau rusa ......... tapi dok kemaman ......... pernah gak dok kelantan .... kat johor nie orang cakap budak sri medan comel2 ... kat kelantan lak orang pasir mas comel2 ..... maknanya tiap tempat ada la port awek comel .....

Pulau Terluar said...

Bolehkah saya menjadi pengikut blog anda?

Mjhri said...
This comment has been removed by the author.