Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru, apatah lagi yang pernah mengajar saya, termasuk juga pensyarah-pensyarah, guru-guru agama di surau-surau dan masjid, juga cikgu memandu saya, Abang Maha.

Guru pertama saya ialah ayah saya sendiri. Saya panggil ayah saya ayahanda. Tapi bunyi Ayahde, macam pak sedara pula. Di sekolah, saya tetap panggil ayahde, bukan cikgu.

Guru kelas,
darjah 1 - Mrs. Wong
2 - Wan Hasnah (dipanggil Cikgu Wan Mek)
3 - Fatimah Ibrahim (dipanggil Cikgu Ani)
4 - Fatimah Awi
5 - Mohd Zain
6 - Wan Hasnah (Wan Mek)

Guru besar, Hasnah Abdullah dan kemudian, Cikgu Zulkifli.
Guru besar sekolah menengah, Nik Mustapha.

Kalau suruh pilih satu nama cikgu yang paling saya suka, saya tak boleh nak namakan. Semua cikgu saya suka, sama rata.

Guru sekolah menengah pun, Cikgu Chong, Cikgu Yusof (math), Cikgu Ibrahim (math), Ustaz Abd Rahman, Ustaz Saidi, Cikgu Hashim, Cikgu Azizul, Albadri, Maryam, Siti, Halimah, Ahmad Ramli, Sulaiman, Mad Deraman dan ramai lagi.

Guru Kusza, Cikgu Zaki, Al Arikah, Azizah (3 org), Ust Othman, Mustapha, Rusli, Wan Dagang, Wan Kuntum dan ramai lagi.

Bila kenang kesemuanya, kadang kadang rasa terharu dan pilu. Di mana mereka hari ini ? Sihatkah ? Mungkin ada yang sudah mendahului kita ke alam kubur. Kejayaan kita kecapi hari ini adalah hasil usaha gigih guru kita. Pernah pukul kita, rotan, marah, denda, puji dan ada juga yang merajuk. Bila terdesak, kita pernah juga sanggup menipu guru.

Semoga jasa guru akan dibalas Allah dengan ganjaran yang besar. Selamat Hari Guru.

No comments: