Monday, May 25, 2009

Dari Streamyx ke P1 Wimax



Saya buat keputusan untuk teruskan mengguna P1 Wimax. Saya upgrade langganan ke pakej 1.2 Mbps. Saya akan batalkan langganan streamyx.

Saya mula melanggan Streamyx 512 Kbps sejak 2005. Masalah utama dengan streamyx ialah slow download. Dengan Streamyx, saya download dengan kelajuan purata 17 KB/s. Kalau bernasib baik, boleh mencecah kepada 40 KB/s. Download selepas solat subuh selalunya lebih laju. Nasib tak baik, kelajuan merosot kepada kurang 10 KB/s. Di pejabat, dengan pakej SOHO 1.0 Mbps, kelajuan boleh mencecah 90 KB/s.

Dengan P1 Wimax pakej 400 Kbps, saya boleh download sehingga 47 KB/s. Dengan pakej 1.2 Mbps, kelajuan melonjak kepada 140 KB/s, jauh berbanding 17 KB/s yang biasa saya perolehi dengan streamyx. Setakat ini, tiada masalah dengan internet sharing menggunakan wireless router D-Link DIR-300. Performance memuaskan hati.

Masih ingat lagi ketika internet mula dipopularkan di Malaysia ? Dengan modem 14.4 Kbps sahaja. Sebelum itu, saya pernah gunakan modem yang lebih perlahan. Seorang kawan yang kerja di Telekom membawa balik modem dan kami rasa canggih kerana dapat akses maklumat harga saham di BSKL.

Dari 14.4 Kbps, meningkat kepada 22 Kbps, kemudian 36 Kbps dan akhirnya 54 Kbps. ISDN dengan 128 Kbps tak sempat popular, DSL (streamyx) pantas mencuri hati peminat internet. Beberapa kali permohonan streamyx saya ditolak sebab coverage tak sampai. Hanya tahun 2005, baru ada streamyx di Kg Melayu Ampang. Itupun dengan kelajuan maksimum 512 Kbps.

Saya terpaksa berpuas hati dengan streamyx kerana tiada alternatif lain yang lebih baik ketika itu.


No comments: