Sunday, September 08, 2013

Buku

Dulu, saya ada beli banyak buku2. Tapi banyak yang hilang entah kemana. Banyak juga buku yang saya tangguh beliannya sbb masalah tertentu tetapi selepas itu, saya dapati, ia sudah tiada atau sukar ditemui di pasaran. Antaranya buku tentang kesesatan syiah (bukan tulisan Abu Ya Asyaari), koleksi ucapan Allahyarham Yusuf Rawa ketika menjadi presiden PAS, buku2 tokoh2 pejuang aliran kiri, dan banyak lagi buku2 yang muncul hanya sekejap di pasaran. Rasa kesal sebab tak sempat memiliki dan membaca buku2 tersebut masih bermain2 dalam hati.

Tadi saya ke kedai buku. Ada 2 buku yang menarik perhatian saya. Saya terus ambil untuk mengelak kesilapan lepas berulang. Kata orang, jauh berjalan, luas pengalaman. Oleh kerana saya kurang berjalan jauh, maka pengetahuan saya hanya terhad kepada cerita kawan2 atau melalui pembacaan sahaja. Sebab itu, saya suka membaca pengalaman orang lain. Travelog dan memoir adalah antara bacaan yang menarik minat saya.

No comments: