Tuesday, November 15, 2011

Berzanji dan kenduri

Saya pernah belajar berzanji dengan ayah saya ketika saya di sekolah rendah. Tetapi saya hanya baca bacaan rawi yang pertama sahaja iaitu "Al jannatu" dan tak pernah cuba baca yang lain.

Kini tiada lagi orang yang tahu berzanji di kampung saya, sekurang2nya di kejiranan rumah saya. Kami adik beradik boleh baca tapi tak pernah berkumpul untuk berlatih. Jadi tak bolehlah nak mengaku pandai.

Akhir2 ini, kalangan salafi selalu mengkritik bacaan berzanji kerana dikatakan bid'ah. Ada yang kata isi kandungannya keterlaluan dan lebih baik ditinggalkan saja.

Saya sendiri jadi serabut. Selepas mengetahui beberapa maksud dalam bacaan berzanji daripada Ustaz Daud Che Ngah, saya rasa lebih selesa untuk mninggalkan amalan berzanji.

Saya tak anggap ianya bid'ah kerana ia tidak lebih sekadar hiburan masyarakat Melayu masa dahulu. Ia bukan ibadah. Sama macam masyarakat hari ini berhibur dengan cara berparti. Kan lagi teruk dan melalaikan. Berhibur dengan nasyid juga bukan sunnah, bukan bid'ah. Ia sekadar hiburan yang terkawal supaya tidak terlalu lalai dan lupa dengan Allah.

Tetapi isi kandungan kitab berzanji memang saya kurang selesa. Memang keterlaluan pada pendapat saya. Ini menyebabkan bila saya dijemput ke majlis berzanji (sekadar meraikan majlis, bukan sebagai pembaca), saya jadi kurang selesa. Tak hadir, nanti tak bergaul dengan masyarakat pula.

Mertua saya pula tak pernah miss buat majlis "cukur jambul" cucu2nya yang sentiasa diisi dengan bacaan rawi dan berzanji. Lalu saya anggap ia sebagai hiburan, melahirkan kegembiraan kerana menyambut cucu baru. Tentang isi kandungannya, masyarakat Melayu rata2nya tak faham apa pun maksud dalam berzanji.

Saya harap satu hari nanti, majlis cukur jambul direformasikan dengan adat baru yang mesra syariat Islam, baik di segi akidah mahupun syariatnya.

Saya tidak lagi bercita2 untuk menurunkan ilmu berzanji kepada anak cucu malah kalau boleh saya akan terangkan kepada anak cucu saya, gantikan ia dengan amalan lain seperti doa selamat dan sedikit kenduri kecil. Boleh juga diselitkan dengan selawat dan tak perlu jemput ramai2 orang, cukup sekadar saudara terdekat dan jiran terdekat sahaja.

Tinggal di KL yang rumah saudara mara isteri berhampiran, rimas sebab tiap2 minggu tak ada masa untuk bersama keluarga sendiri, asyik kenduri, kenduri, kenduri. Nak kemana2 pun rasa tak bebas. Kenduri kahwin lah, kenduri cukur jambul lah, kenduri birthday lah, kenduri kesyukuran lah, kenduri pergi haji lah, kenduri doa selamat lah, jamuan hari raya sampai sebulan dan macam-macam lagi. Itu dah bukan sederhana namanya.

Kalau kecil2an kan senang, tak lah membazir, banyak belanja, banyak masa terpakai dan ganggu privacy masa berkeluarga. He..he.. Ini hanya pendapat peibadi saya je. Adakah saya tak suka bersosial ? Tapi kalau tiap2 hari cuti je, ada jemputan sana sini, memang tak rasa bebas. Nasib baik saya bukan wakil rakyat. Memang tak layak pun jadi wakil rakyat atau pemimpin masyarakat. Sebab tak mesra rakyat. Ha..ha..

No comments: