Monday, November 21, 2011

Ais kerim, jeruk dan roti


Gambar dipinjam daripada website orang lain tanpa izin. he..he..

Dulu, tak ramai orang kampung yang ada peti sejuk. Yang ada, akan buat ais kerim malaysia dan dihantar ke kedai runcit berhampiran untuk dijual. Harganya 10 sen satu. Ada perasa kacang, jagung, sirap, asam masin, santan, milo dan macam2.

Ais kerim cukup laris pada waktu tengah hari dan petang, ketika nak start bersukan. Sesekali ada penjaja aiskrim datang. Orang tua2 selalu cakap, jangan beli aiskrim tu. Itu pelarian Vietnam yang jual. Dia orang tak basuh berak. Ada juga yang terpengaruh dengan cakap2 orang tua2 yang tak mahu anak cucunya beli aiskrim yang mungkin lebih mahal sikit dan lebih sedap pula rasanya. Pada hal, si penjaja itu melayu Muslim daripada kampung sebelah. Kesian dia kena fitnah. Paling saya suka ialah aiskrim "Suntolia".

Selain penjaja aiskrim, ada juga penjaja jeruk. Seorang Cina yang kurus lagi tinggi orangnya, mengayuh basikal dari kampung ke kampung. Yang ni, tak ada pula yang kata tak basuh berak. Selera orang Terengganu, suka hirup air cuka jeruk tu. Saya pun suka makan jeruk, antaranya jeruk pauh, kelubi, kedondong, cermai dan betik.

Seorang lagi penjaja yang terkenal ialah Mamat India jual roti kaya. Orang nya juga tinggi dan kurus. Ada budak2 kampung yang nakal suka memanggil Mamat India ni dengan panggilan menghina. Kononnya dia akan kejar kalau dipanggil begitu. Saya tak pernah buat sebab saya tengok tok saya melayan dia dengan baik dan dia cukup menghormati tok saya. Saya rasa tak patut kita saja2 nak buat orang marah atau nak hina orang. Roti kaya Mamat tak lah sedap sangat tapi saya tetap suka makan sekali sekala. Sekaya yang mak saya buat lagi sedap.

No comments: