Wednesday, February 03, 2010

Kenangan di Dungun

Dah lama saya tak pergi ke Dungun. Setakat lalu dan singgah makan di tepi jalan, itu tak aci la.

Dulu, hampir setiap tahun saya ke Dungun. Ada saudara mara di sana. Sekarang, masih ada tapi selalu jumpa sepupu di KT sahaja.

Selalunya, pada hari raya ke 2, kami akan ke Dungun. Ada mak saudara di Kg Seberang Pintasan, ada tok saudara di Sura, ada mak sepupu di Kg Pak Sabah dan ada besan mak saya di Jalan Pejabat. Semua dah meninggal dunia walaupun waris mereka masih ada.

Semasa kecil, saya ke Kg Seberang Pintasan menaiki bot atau sampan besar. Naik bas di bandar KT dan turun di stesen bas Dungun. Belum ada jambatan ke Seberang Pintasan. Sepupu saya akan bawa saya berjalan-jalan di Pantai Teluk Bidara. Ada gua kecil di situ. Masa itu, kami tiada kenderaan sendiri. Jadi memang jarang sangat saya dapat melihat pantai.

Pernah juga saya lihat kapal besar terdampar di pantai Sura, Dungun pada satu musim tengkujuh. Tak salah saya, kapal itu akhirnya hancur begitu sahaja, tidak diselamatkan.

Ketika di sekolah menengah, baru ada abang ipar yang ada kereta sendiri. Dapatlah beraya di Dungun. Kenal saudara mara. Mak memang tak mahu anak-anaknya putus hubungan saudara. Tapi sekarang ni dah mula nak terputus juga. Kalau jumpa, rasanya tak kenal. Mungkin seorang dua je yang kenal lagi. Cuma sepupu yang tinggal di seberang pintasan je masih kenal sebab salah seorang nya dah jadi abang ipar saya.

Sekarang, kalau nak pergi sendiri, saya tak kenal jalan. Yang tahu jalan ialah yang di Kg Pak Sabah sebab selalu lalu jalan tu bila berulang KL-KT. Tapi tak tahu rumah yang mana satu. Kalau tak pergi dengan abang-abang atau kakak-kakak, memang tak sampai lah jawabnya.

No comments: