Tuesday, February 23, 2010

Foto kampung



Telaga ini sedalam 12 kaki, baru jumpa air. Airnya pula sedalam 4 - 6 kaki. Bagaimanapun ia berubah mengikut musim kemarau atau musim hujan. Setakat ni, belum pernah kering lagi. Airnya sejuk dan sangat jernih.



Dulu, ada lorong (denai) menuju ke sungai. Di belakang rimbunan semak ialah Sungai Kiat (Sg. Paloh). Sungai ini hanya pernah dibersihkan sekali oleh kerajaan iaitu ketika PAS memerintah (tahun 2000). Dahulu, airnya jernih dan berpasir. Sungai ini tidak digunakan lagi sejak pengusaha batik mencuci batik yang dihasilkan di sungai hingga airnya tercemar dan berbau. Warna cat batik menjadikan airnya kemerahan.



Pokok rengas di tepi sungai. Pernah dahannya sekah dan melintang ke sungai. Kami mandi dan bermain-main di situ hingga seluruh badan kami berbintik-bintik merah dan gatal. Seluruh badan dan muka menjadi bengkak. Getah rengas sangat berbisa. Kata orang tua2, rengas ubatnya binjai dan binjai pula ubatnya rengas.

Pernah seorang ahli keluarga saya jadi bengkak badan dan sembab selepas makan buah binjai. Ubatnya, embunkan air di bawah pokok rengas semalaman. Mandi dengan air itu.



Sebatang pokok nyiur yang sungguh tinggi di belakang rumah. Saya tak berani panjat pokok nyiur. Gayat. he..he....




No comments: