Monday, November 23, 2009

Taun di Terengganu

Khabarnya, kuman Taun di Terengganu pada kali ini berbeza dengan kuman taun yang biasa. Ia tidak bertindak balas dengan vaksin yang biasa digunakan.

Semasa saya kecil, saya masih ingat, bila selesai musim banjir, kementerian kesihatan akan datang menabur klorin ke dalam telaga yang menjadi sumber utama air kepada penduduk kampung ketika itu. Selain itu, kami juga dinasihatkan untuk mendapatkan suntikan mencegah penyakit taun.

Pihak kementerian akan datang pada hari yang dijadualkan di satu tempat berhampiran sebuah kilang padi. Ketika itu, tiada dewan atau balai raya di kampung Pulau Rusa Hulu. Cuma ada sebuah wakaf. Kini, tapak wakaf itu telah didirikan sebuah dewan. Disitulah kami mendapatkan suntikan. Terlebih dahulu, masjid menjadi tempat untuk kementerian menyebarkan makluman tarikh dan tempat. Pengumuman dibuat pada hari Jumaat, selepas solat Jumaat. Untuk penduduk Pulau Rusa Hilir dibuat pada hari lain dan ditempat lain.

Abang dan kakak saya menasihatkan supaya kami menyerahkan tangan sebelah kiri untuk disuntik kerana lazimnya, tangan yang disuntik menjadi lemah selama beberapa hari, nak angkat lengan pun tak larat. Nak timba air perigi tentulah payah sebab perlu guna kedua-dua tangan. Suntikan diberi percuma.

Selain itu, penduduk kampung turut berikhtiar sendiri dengan membaca tahlil "Lailaha illallah" beramai-ramai mengelilingi kampung. Solat jumaat pula disertai dengan bacaan qunut nazilah menolak taun.

Namun apa yang lebih penting ialah menjaga kebersihan. Pada masa itu, tiada tandas untuk setiap rummah. Semua membuang dalam semak je. Kalau ada pun tandas tepi sungai. Orang perempuan tentu susah nak membuang dalam semak atau dalam sungai. Bimbang kena skodeng dengan budak-budak nakal. Istinjak pun di sungai. Selamba je selak kain dan duduk tepi sungai. Memang aib sungguh, tapi barangkali alah bisa tegal biasa atau dah terpaksa. Bila saya dah semakin besar, saya pun turut rasa malu dengan pemandangan yang mengaibkan itu. Namu perlahan-lahan, budaya mula berubah dan setiap rumah mula dilengkapi dengan tandas dan air paip bersih.

Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Bila kita cuai menjaga kebersihan, itu ukuran iman kita taklah sebesar mana. Kata ustaz Wan Sohor, tandas awam di eropah berkilat, bersih sungguh. Kita, nak cuci tamdas rumah seminggu sekali pun malas. Sepatutnya tandas dicuci setiap hari.

Itu baru bab tandas. Belum lagi kebersihan diri, tangan, bekas makanan dan makanan itu sendiri. Jangan lupa amalkan membaca "Bismillahillazi layadhurru maasmihi syai'un fil ardh wala fissamaa' wahuassami'ul alim" sebelum makan. Semoga kita semua terpelihara daripada wabak penyakit mahupun gangguan sihir melalui makanan dan minuman. Insya Allah.

No comments: