Thursday, November 05, 2009

Hobi melihat gambar

Antara hobi saya ialah melihat gambar. Saya sendiri kurang pasti, gambar yang bagaimana yang menjadi kesukaan saya. Apa yang menjadikan gambar itu menarik perhatian saya, melekakan saya, mengasyikkan saya dan menjadikan saya, tergeleng-geleng kepala dan tersenyum sendirian kerana kagum dengan kecantikan gambar itu.

Semasa kecil, saya melihat selonggok surat yang dibuang emak saya untuk dibakar. Saya tertarik dengan setem-setem pada sampul surat itu, aya ambil kesemua setem itu dan mula mengumpul setem dengan bimbingan kakak saya. Sebenarnya, saya seronok melihat gambar yang berbagai dan begitu berseni pada setem-setem itu.

Kemuncaknya ialah ketika usia 12 tahun, saya berpeluang bertukar-tukar setem dengan kawan-kawan sekolah. Kini setem-setem saya disimpan oleh abang saya yang sulong. Sebelum saya, abang saya dan kakak saya juga mempunyai hobi mengumpul setem. Semua album setem masih ada tersimpan.

Kalau nak dikatakan warna warni pada gambar yang menjadi tarikan, gambar hitam putih pun saya suka juga. Dulu saya menjadi pembeli tetap majalh Fantasi yang diterbitkan oleh Creative Enterprise. Gambar poster dalam majalah itu saya tampal di dinding bilik saya. Saya asyik dan leka melihatnya berkali-kali. Tak kisahlah walau gambar itu sudah disunting dengan photoshop. Tak kisahlah gambar kanak-kanak atau mungkin orang tua atau gambar perempuan, gambar pemandangan, tumbuhan, bangunan ataupun gambar fantasi.

Hari ini, berbagai gambar menarik boleh didapati di internet. Saya download dan simpan dalam hard disk saya. Kalau boleh, saya nak cetak dan tampal di dinding dan tengok puas-puas. Cuma kosnya mungkin agak tinggi. Memang manusia sanggup berhabis wang kerana hobi.

No comments: