Monday, October 26, 2009

Bola sepak

Pasukan Terengganu telah berjaya melangkah ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia 2009 selepas berjaya mengalahkan Selangor.

Semasa saya di sekolah kebangsaan (tahun 70an), saya pernah dibawa oleh abang saya menonton perlawanan bola sepak di stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu. Saya cukup anti dengan pasukan Selangor sebab Terengganu selalu kalah dengan Selangor. Lebih kecewa lagi, menonton pasukan kita kalah di gelanggang sendiri. Ketika itu, Selangor memang pasukan yang gagah selain Singapura. Menariknya, Singapura agak alahan dengan pasukan Terengganu, mudah dijinakkan.

Kali pertama saya masuk stadium, perlawanan berlangsung siang hari. Mungkin lampu limpah stadium belum ada di KT. Ketika itu, perlawanan bola sepak piala emas raja-raja. Penonton tak lah ramai sangat. Piala emas raja-raja bukan tarikan utama kalau dibandingkan dengan Piala Malaysia. Sebab itu abang saya berani bawa saya.

Penonton dibenarkan duduk di tepi padang (atas trek olahraga yang ketika itu berwarna hitam). Setiap kali pasukan Terengganu berjaya menjaringkan gol, peminat akan serbu masuk ke stadium memeluk pemain yang menjaringkan gol. Pasukan polis bertungkus lumus mengawal keadaan, Alhamdulillah tiada perkara buruk yang berlaku.

Perlawanan akhir, antara Terengganu dengan Perlis, juga berlangsung waktu petang. Terengganu menang 3-2 tetapi permainan Perlis lebih bagus. Penjaga gol Perlis juga lebih cekap berbanding penjaga gol Terengganu, Zulkifli Abas. Rasa berdebar-debar melihat penjaga gol Terengganu tangkap bola tak kemas langsung. Penjaga gol Perlis, bola melekat di tangannya.

Kejadian bakar bas pernah berlaku ketika perlawanan Piala Malaysia antara Terengganu dengan Negeri Sembilan (tak ingat tahun bila). Tahun ini, ia belaku di Kelantan pula, juga dengan Negeri Sembilan.

Pada tahun 70an, perlawanan bolasepak boleh diikuti di radio. Cara ulasan dibuat, bukan main cemas kita mendengarnya, terutama perlawanan Piala Merdeka. Ketika itu pasukan Malaysia setanding Korea Selatan. Pernah ditunjukkan di TV, perlawanan Malaysia dengan Burma (Myanmar). Malaysia belasah Burma 9-1. Hari ini, Myanmar lebih kuat daripada pasukan kebangsaan kita.

Itulah serba sikit yang saya masih ingat. Kalau ada yang tersasar sikit-sikit tu, maaf lah sebab bukan saya ingat sepenuhnya.

No comments: