Monday, December 15, 2008

Perjalanan balik kampung paling lama

Pada 6hb Disember lepas, saya sekeluarga bertolak pulang ke kampung (dari Ampang, Selangor ke Kuala Terengganu.) Perjalanan biasanya menagmbil masa antara 6 hingga 8 jam, bergantung kepada berapa lama dan berapa kerap berhenti rehat.

Kami bertolak jam 9:30 pagi. Perjalanan lancar hingga ke Kuantan, kecuali selepas tol Bentong. Ramai yang nak ke Kelantan di situ, berlaku sedikit kesesakan.

Di tol Jabor, kedengaran azan daripada handset. Hujan renyai-renyai bermula daripada Temerloh. Saya ambil jalan pantai, maklumlah hujan dan musim banjir. Apa-apa hal, jalan pantai banyak kedai, masjid, surau, rumah dan ramai orang lalu lalang. Kami singgah makan di Chendor, Kuantan.

Jan 2.20 petang, saya teruskan perjalanan. Jalan mula sesak sebaik memasuki Chukai. Kami singgah solat di Meraga Beris. Masuk waktu Asar, kami belum sampai Kijal lagi. Bayangkan 2 jam perjalanan, tak sampai Dungun lagi.

Kami tiba di Paka, jam 6 petang. Saya lalu jalan alternatif melalui Kampung Pak Sabah di Dungun untuk elak kesesakan di Dungun. Pun begitu, perjalanan sesak sebaik keluar jalan Pak Sabah. Jam 8.30 malam,kami baru sampai dekat Tanjung Jara. Bermakna Paka ke Tanjung Jara, 2 jam setengah.

Masuk ke Rantau Abang, baru jalan lancar semula. Kami tiba di KT jam 10 malam. Bermakna perjalanan kami mengambil masa selama 13 jam lebih. Penat sungguh. Perjalanan dari Kemaman ke KT lebih 8 jam. Memang kena banyak sabar. Jalan di Marang pula rosak teruk walaupun baru siap dibina sebelum Sukma 2008. Kalau ye pun musim hujan, takkan teruk macam tu. Siapalah kontraktor yang bertuah itu.

Tapi perjalanan dari KT ke KL pada 10 Disember cuma mengambil masa 6 jam setengah sahaja. Alhamdulillah.

No comments: