Friday, August 10, 2007

Mama Farah dah balik

Malam kelmarin, Farah dengan marah bertanya , "Papa, Mama mana ?". Aku cakap lagi, "Mama kat Johor." Nampak muka nya sayu dan sedih. Aku peluk dia. Aku cuba telefon mamanya tetapi tidak berjawab. Aku katakan kepadanya, "Mama dah tidur dah."

Selepas membacakan buku cerita untuknya, aku cuba telefon lagi. Juga tidak berjawab dan aku katakan sekali lagi kepadanya, "Mama dah tidur dah." Kemudian dia tertidur.

Kira-kira sepuluh minit kemudian, dia bergolek-golek dan mengigau, "Mama dah tidur dah." Kesian tengok dia, rindu benar nampaknya. Sejurus, mama dia telefon. Katanya ada majlis penutup dan telefon bimbit terpaksa disenyapkan. Tak dapat nak bercakap dengan Farah sebab dia dah tidur.

Semalam, aku cuti. Aku bawa Farah pergi ambil mama dia di Hentian Putra. Seronok bukan main nampaknya. Malam tadi, bukan main gembira dia sebelum tidur, berbeza betul dengan malam-malam sebelumnya.

Pagi tadi, apabila terjaga dari tidur, dia nampak mama nya sedang bersiap nak pergi kerja. Dia tanya, "Mama nak pergi mana Ma ?". "Mama nak work." Jawab mama nya. Tiba-tiba dia berkata, "Tak payah !". Nak tergelak kami mendengarnya. Tak apalah, "Esok kan mama cuti. Esok kita jalan-jalan okey ?" Agaknya dia bimbang mama nya nak tinggalkan dia lagi.

No comments: