Monday, August 06, 2007

Isteri pergi kursus


Semalam, aku dan anak aku pergi hantar isteriku ke terminal bas Hentian Putra. Isteriku dihantar berkursus di JB selama 5 hari , sehingga hari Khamis.

Anak aku yang tak faham apa-apa mulanya nampak riang je sambil melambai tangan kepada isteriku yang telah menaiki bas Maraliner. Bila aku dukung dia dan bawa balik ke kereta, dia mula nampak resah dan berkata, "Farah nak ikut Mama lah". Aku kata, "Mama pergi Johor". Dia kata lagi, "Farah nak pergi Johor lah". Mungkin dia risau melihat aku seolah-olah meninggalkan mamanya di hentian bas yang nampak menakutkan kerana agak gelap tu.

Setiba di rumah, dia nampak macam nak menangis. Aku cuba tenangkan dia. Nasib baik ada Cik Ti dia kat rumah, terubatlah sedikit keresahan dia.

Malamnya pula, dia tak nak tidur walau pun dah dapat bercakap dengan mama di telefon. Baru 5 minit selepas bercakap, dia sibuk nak telefon lagi mama dia dengan cuba menekan nombor pada handphone ku, "Nak telefon mama", katanya.

Biasanya, bila dah mengantuk, pantang diajak, dia akan terus masuk ke bilik. Tapi kali ini lain pula. Akhirnya selepas dipujuk, aku dukung dia ke bilik dan seperti biasa, dia tidur selepas dibacakan buku ceritanya.

Kesian Farah.

No comments: