Tuesday, December 16, 2014

Musim hujan lagi

Kampung saya tak ada sawah padi. Pulaulah kata kan.

Tapi semasa kecil, selalu juga kami pergi ke baruh (tanah sawah atau bekas sawah) di kampung2 berhampiran untuk mencari ikan pelaga yang disebut ikan sekilau. Sekarang semuanya dah jadi tapak rumah dan tapak perniagaan.

Menu lazim pada musim hujan ialah telur masin atau ikan kering masin. Ayahanda suka ikan plata masin. Makanan pada musim hujan selalunya mahal. Harga ikan sangatlah mahal. Lagi pun makanan laut tidak segar. Penggunaan peti sejuk dikalangan peniaga tidak banyak. Rumah2 kampung lagi lah tak ada peti sejuk.

Kami jarang makan ayam kecuali kalau ada kenduri kendara. Telur juga jarang dimakan. Kalau makan pun cuma telur itik sebab ia besar. Telur ayam kampung kecik2.

Untuk sarapan, kamu biasa dengan ubi rebus. Ubi kayu atau ubi stela (keledek). Kadang2 pisang rebus sahaja.

Ketika kecil, saya sempat merasa guna dapur kayu. Pada musim hujan, kayu jadi lembap. Sabut2 pun lembap. Nak hidupkan api payah, kena tiup guna corong buluh atau corong lampu yang dah tak digunakan lagi. Asap berkepul2 ke dalam rumah.

Minyak masak membeku, disebut minyak  tidur. Ketika itu, hanya minyak kelapa digunakan. Minyak sawit belum dikomersilkan. Cuaca sangat sejuk.

Bumbung rumah pun bocor di sana-sini. Ayahanda baiki sendiri sebab cuti sekolah, aktiviti guru waktu itu direhatkan.

Musim hujan, orang tak memilih makanan sangat. Semua jadi sedap sebab lapar dan duk berkurung di rumah saja. Mujurlah ayahanda ada pendapatan tetap. Kalau yang ke laut atau bertani atau bertukang, payah lah nak cari makan musim hujan. Kasihan. Dapatkah dibayangkan bagaimana kesusahan rakyat waktu itu ?

No comments: