Monday, November 15, 2010

Baca Quran setiap hari

Semua sekolah di Terengganu dikehendaki memula:kan sesi persekolahan harian mereka dengan bacaan al-Quran selama 10 minit mulai tahun depan.


Semasa zaman persekolahan, ada seorang ustaz saya yang selalu tanya pelajar secara rawak, "Baca Quran tak kelmarin ?" "Kalau baca, berapa ain ?" Ain adalah ukuran atau tanda dalam Quran yang boleh menjadi ukuran berapa banyak yang dibaca. Quran hari ini, ada tanda hizib dan rubu' atau paling mudah muka surat saja.

Saya tak pasti sama ada saya pernah ditanya. Kalau ada pun, mungkin kebetulan saya ada baca. Kalau tak baca, tak pula kena tanya.

Rancangan ini sangat elok dan perlu disokong. Beberapa hari lepas, dalam satu forum khas sempena korban di masjid Ampang, seorang panel (tetapi bertukar secara tak dirancang menjadi pengerusi) bernama Ustaz Azhar Yaakob mendedahkan, pada paginya, beliau hadir satu program anjuran sebuah sekolah di Gombak. Kehadiran pelajar sekitar 1200 orang berusia antara 13 - 17 tahun. Bila dianya secara jujur, siapa yang tak solat subuh pagi tadi, sila angkat tangan, kira-kira separuh atau 600 orang pelajar mengangkat tangan.

Inilah produk Islam di Malaysia yang akan membentuk masyarakat dan menjadi pemimpin negara satu hari nanti.

Mungkin satu hari nanti, PLKN boleh menyelitkan program memahami isi kandungan al Quran untuk peserta muslim.

No comments: