Monday, December 14, 2009

Terima kasih Indah Water

Minggu lepas, salah satu tandas dalam rumah saya tersumbat. Saya telah menghantar email aduan kepada IWK. Email saya berbentuk aduan + pertanyaan kerana saya tidak pasti, adakah saya membuat aduan kepada pihak yang betul ?

Email saya dihantar pada jam 11:28 malam 9 Disember 2009. Seperti biasa, email saya di sertakan dengan alamat, no telefon, jenis rumah dan no akaun IWK supaya mereka dapat merujuk rekod mereka.

Esok harinya, iaitu pada jam 9:37 pagi, saya menerima panggilan daripada pihak IWK. Petugas IWK menerangkan kepada saya apa yang boleh mereka bantu dan berjanji akan menghantar pekerja ke rumah saya pada hari Sabtu (12 hb) kerana 11hb adalah hari cuti umum di Selangor. Saya turut menerima email balasan daripada IWK memaklumkan kes saya telah dirujuk ke pejabat IWK Gombak.

Pada hari yang dijanjikan, seawal jam 9:26 pagi, pekerja IWK sudah menelefon saya dan memaklumkan mereka akan tiba bila-bila masa. Saya langsung tidak rasa tertunggu-tunggu kerana mereka tiba dengan cepat.

Mereka juga cekap melaksanakan tugas mereka. Sebelum jam 11 pagi, mereka sudah berjaya menyelesaikan masalah saya.

Terus terang saya katakan, saya sungguh berpuas hati dengan perkhidmatan mereka. 4 perkara yang jelas menjadi budaya kerja mereka :

1. Cepat bertindak terhadap aduan pengguna.
2. Menepati janji.
3. Cekap dan cepat menyelesaikan aduan.
4. Mesra pelanggan (pekerja yang datang ke rumah mahupun yang melayani melalui telefon).

Tempoh 3 hari (2 hari jika tidak kerana cuti umum) adalah tempoh yang manasabah. Terima kasih saya ucapkan kepada Indah Water dan syabas juga kerana melaksanakan tugas dan tanggung jawab dengan berkesan dan cekap.

Kekalkan budaya kerja cemerlang untuk rakyat Malaysia.

.......................................................

Maybank yang perkhidmatannya HANCUS !!!

Dua minggu lepas, isteri saya membuka akaun di Maybank secara online. Dia diminta hadir ke cawangan bank terdekat yang dipilihnya selepas 3 hari.

Pada hari yang dijanjikan, isteri saya ke cawangan bank tersebut. Kelam kabut pegawai bank tersebut mancari permohonan isteri saya tapi tak jumpa pun. Macam-macam alasan diberikan sambil cuba menyalahkan pelanggan konon salah pilih cawangan bank. Dah sistem online bank yang cadangkan cawangan tersebut.

Sudahnya, isteri saya terpaksa mengisi semula borang di situ. Buang masa betul. Habis yang diisi secara online untuk apa ? Eksyen je lebih. Sistem online konon tapi tak guna.

Pernah saya mohon kad ATM baru kerana kad ATM saya rosak. Bila mesin pembaca kad pengenalan mereka gagal memadankan cop jari pada KP saya, pegawai tu boleh cakap, "Kad pengenalan awak palsu kot".

Kepala hotak dia. Macam tu cara melayani pelanggan ? Saya tiada masalah pun menggunakan IC saya hingga hari ini baik di pejabat KWSP mahupun di pejabat pendaftaran negara (Kajang).

Memang teruklah Maybank punya khidmat pelanggan.

No comments: