Thursday, February 14, 2008

Pilihan raya ke 12

Parlimen Malaysia telah dibubarkan semalam selepas mendapat perkenan YDP Agong. Hari ini, SPR telah memutuskan hari penamaan calon ialah pada 24 Februari dan pilihan raya akan diadakan pada 8 Mac, 2008.

Semua orang mengulas pasal pembohongan seorang Perdana Menteri yang baru sehari sebelumnya menafikan pembubaran parlimen. Pak Lah yang digelar secara sinis sebagai Imam Hadhari menjelaskan, beliau terpaksa berbohong kepada media dan rakyat kerana belum mendapat perkenan YDP Agong.

Mungkin beliau terlupa hendak mengucapkan Insya Allah sebagaimana terkandung dalam Al-Quran, surah Al Kahfi ayat 24. Bukan susah pun. Paling tidak, boleh dijawab no comment atau Wallahu A'lam. Apa salahnya rakyat dapat meneka sehari lebih awal. Kalau tak dapat perkenanpun, semua orang tahu itu hak YDP Agong. Sejarah di Malaysia telah membuktikan Agong tidak pernah cenderung untuk campur tangan dalam soal politik kecuali ada alasan yang sangat kuat untuk berbuat begitu. Setakat ini alasan yang kuat itu belum terjadi.

Akhir kata, kembalilah kepada Al-Quran, petunjuk orang-orang yang bertaqwa.

No comments: