Tuesday, June 19, 2007

Laporan yang tidak tepat dan mengelirukan

Restoran nasi kandar kena kompaun

BUTTERWORTH: Sebuah restoran nasi kandar di Seberang Jaya, di sini, dikompaun RM1,000 kerana menjual jus buah-buahan pada harga antara RM5.50 hingga RM6 segelas, Khamis lalu.

Cerita sebenar :-
BUTTERWORTH: Sebuah restoran nasi kandar di Seberang Jaya, di sini, dikompaun RM1,000 kerana melanggar Akta Perlindungan Pengguna 1999 kerana mempamerkan harga mengelirukan. Senarai harga yang dipamerkan di premis itu menyatakan harga minuman jus hanya RM2.80 segelas tetapi dijual pada harga antara RM5.50 hingga RM6 segelas.

Anda nampak perbezaannya ? Kalau restoran terbabit meletakkan tanda harga RM5.50 untuk jus minuman, tentu mereka tidak akan dikompaun.

Seminggu lepas, saya minum teh tarik di Ampang Jaya dan dicaj RM2 manakala Nasi Padprik di warung sebelahnya mengenakan caj RM5. Tiada tanda harga dipamirkan manakala warung jual makanan itu nampak jelas meletakkan harga sesuka hati (melihat kepada cara komunikasi antara pekerja dan taukeh warung ketika ditanyakan harga). Kalau warungnya kemas dan bersih macam kedai mamak, tak apa lah juga. Ini selekeh semacam je. Bagimanapun warung minuman itu nampak kemas, bersih dan moden. Bekas minuman pun nampak mahal ala-ala bistro.

Powered by ScribeFire.

No comments: